- Kolej Dużych Prędkości CPK. Ruszyły spotkania z mieszkańcami
- Kolej Dużych Prędkości CPK. „Żyjemy w Polsce w czasach wojny. Zejdźcie na ziemię!”
- Kolej Dużych Prędkości CPK. Polska ma obowiązek ją pobudować
- Kolej Dużych Prędkości CPK. Sprzeciw wobec wszystkich wariantów nie ma znaczenia
- Kolej Dużych Prędkości CPK. Władze gminy i powiatu razem z mieszkańcami
- Kolej Dużych Prędkości CPK. Ostateczny wariant przebiegu w pierwszym kwartale 2023 r.
Kolej Dużych Prędkości CPK. Ruszyły spotkania z mieszkańcami
Mieszkańcy terenów, które będą potrzebne, żeby pobudować projektowaną kolej, zdecydowanie i ostro protestują przeciwko takim rozwiązaniom [więcej na ten temat czytaj TUTAJ].Spółka Centralny Port Komunikacyjny, która została powołana do realizacji rządowej inwestycji, wyznaczyła terminy spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami. Takie spotkania odbyły się już w Jaraczewie, Nowym Mieście i Kotlinie.
Teraz przyszedł czas na Jarocin. Spotkanie odbyło się w sali JOK-u, która wypełniła się po brzegi. Mieszkańcy przybyli z transparentami, na których były hasła sprzeciwiające się budowie szybkich kolei, wywłaszczeniom i burzeniu ich domów. Niektórzy ubrani byli w specjalne koszulki z podobnymi hasłami.
Kolej Dużych Prędkości CPK. „Żyjemy w Polsce w czasach wojny. Zejdźcie na ziemię!”
Były ostre słowa i ważne pytania. Do projektantów i przedstawicieli spółki CPK zwrócił się między innymi jarociński przedsiębiorca Damian Czeszyk.
- Przekażcie tym panom w Warszawie, że w Wielkopolsce, w Jarocinie nie mieszkają idioci, którym można z Warszawy coś narzucać. To, że sobie jeden z drugim siądzie przy stole, wypiją kawę o sobie narysują kreskę (linia przebiegu szybkiej kolei - przyp. red.), nie znaczy, że my się musimy na to zgodzić - stwierdził Damian Czeszyk.
I dodał:
- Żyjemy w kraju, w którym nie ma węgla, w którym zastanawiamy się - wczoraj słyszałem, że zastanawiają się, jak ogrzać Uniwersytet Jagielloński, a wy mi mówicie w Centralnym Porcie Komunikacyjnym za miliardy? I to nie jest prywatna firma, to będzie budowane z pieniędzy podatników i wypadałoby zapytać ludzi, czy chcą tej inwestycji w tych trudnych czasach. Bo to, że się komuś przyśniło, że chce budować Centralny Port Komunikacyjny, to za mało. Jeśli on to będzie budował, jako prywatna firma, to najwyżej splajtuje, ale to idzie z naszych pieniędzy. To, że minister napatrzył się we Francji na TGV, ale my nie żyjemy we Francji. Żyjemy w Polsce w czasach wojny. Zejdźcie na ziemię!
Kolej Dużych Prędkości CPK. Polska ma obowiązek ją pobudować
W trakcie dyskusji mieszkańcy pytali o konkretne rozwiązania, które mogą dotyczyć ich domów, firm i gospodarstw. Zadawali pytania dotyczące trybu odszkodowań za nieruchomości, terminów wywłaszczeń oraz realizacji inwestycji.
- Chcielibyśmy także wiedzieć, jakie jest zapotrzebowanie Polaków na taką inwestycję, czy my jej potrzebujemy, czy nie wystarczają te linie, które mamy? - pytała jedna z uczestniczek spotkania.
W odpowiedzi usłyszała, że zadaniem szybkiej kolei jest skomunikowanie dużych aglomeracji w Polsce.
- Ile mieszkańców liczy Jarocin - 25 tysięcy, jak mi wiadomo. Tak naprawdę jesteście państwo dla tego projektu małą społecznością - stwierdził jeden z projektantów CPK.
Przedstawiciele spółki CPK poinformowali mieszkańców, że projektowana Kolej Dużej Prędkości na terenie Polski jest częścią kolei europejskiej wpisanej do Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), która ma prowadzić znacznie dalej, bo aż do Pekinu, stolicy Chin.
- Polska ma obowiązek pobudować tę kolej w takim, czy innym przebiegu, ale w formacie tego tak zwanego „Y” (igreka) zapisanego przez Unię Europejską - stwierdził jeden z projektantów CPK.
Kolej Dużych Prędkości CPK. Sprzeciw wobec wszystkich wariantów nie ma znaczenia
W pewnym momencie głos zabrał wiceburmistrz Jarocina Bartosz Walczak.
- Nad czym my tu dyskutujemy, czy ten, czy inny wariant przebiegu tej kolei jest korzystniejszy? My się nie zgadzamy na żaden z tych wariantów i nie ma o czym rozmawiać. Trzeba to wyraźnie powiedzieć - stwierdził.
W związku z tym sołtyska Prus i Roszkówka zapytała:
- Czy w protokole z dzisiejszego spotkania będzie zapisane, że nie zgadzamy się na żaden z wariantów przebiegu tej kolei? - zapytała.
Odpowiedział jej jeden z projektantów CPK.
- Tak, ale będzie to opinia neutralna, która nie będzie miała znaczenia dla projektu. Celem tego spotkania z państwem, jak i wszystkich innych spotkań jest wskazanie jednego z wariantów. Brak takiej opinii nic nie wnosi i jest bez znaczenia dla projektu - stwierdził.
Kolej Dużych Prędkości CPK. Władze gminy i powiatu razem z mieszkańcami
W spotkaniu uczestniczyły władze gminy i powiatu z burmistrzem Adamem Pawlickim i starostą Lidią Czechak.Obecny był również Tadeusz Szymańczak, mieszkaniec Baranowa - miejscowości w województwie mazowieckim, gdzie ma powstać ogromny port lotniczy. To między innymi jego grunty mają zostać przejęte pod budowę planowanej infrastruktury. Mieszkaniec Baranowa jeździ na niemal każde spotkanie z przedstawicielami CPK i przekazuje mieszkańcom swoją wiedzę na temat tej inwestycji i konsekwencji, które mogą dotknąć mieszkańców terenów objętych koleją CPK.
Kolej Dużych Prędkości CPK. Ostateczny wariant przebiegu w pierwszym kwartale 2023 r.
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami mają doprowadzić do wyboru jednego, ostatecznego wariantu przebiegi szybkich kolei. Ma to nastąpić do końca marca 2023 r.Do końca 2034 roku ma powstać łącznie prawie 2.000 km nowych linii Kolei Dużych Prędkości. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już w 2023 r. Całość programu ma zostać zrealizowana w latach 2020-2034.
CZYTAJ TAKŻE:
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.