Tory Kolei Dużych Prędkości, które mają połączyć Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny (lotnisko), Łódź, Poznań i Wrocław, będą przebiegać między innymi przez powiat jarociński. Spółka CPK, która została powołana do realizacji projektu, rozpoczęła już prace w terenie. Wbite zostały pierwsze słupki do pomiarów geodezyjnych.
Słupki CPK w Wilkowyi i Radlinie
Ostateczny wariant KDP na naszym terenie, tak zwany hybrydowy oznaczony symbolem W9, będzie przebiegał między innymi przez gminę Jarocina, a dokładnie przez Radlin, Annapol, Wilkowyję i Hilarów.Budowa szybkiej kolei od samego początku spotkała się z falą protestów mieszkańców na naszym terenie. Ich działania miały wpływ na opracowanie i wybór do realizacji wariantu hybrydowego, co skutkowało ominięciem niektórych miejscowości, między innymi Roszkowa. Jednak wybór ostatecznej wersji przebiegu KDP nie obędzie się bez strat. Poszkodowani zostaną mieszkańcy chociażby takich miejscowości, jak Radlin i Wilkowyja.
I to właśnie tam, między innymi w okolicy Alei Światowego Dnia Roweru niespodziewanie pojawiły się słupki CPK. Mają służyć do pomiarów geodezyjnych potrzebnych do uzupełnienia dokumentacji przygotowywanej do realizacji Kolei Dużych Prędkości.
Jeśli wyznaczają też przybliżony przebieg przyszłego torowiska, to będzie ono położone w odległości zaledwie kilkudziesięciu metrów od położonych tam domów. Mieszkańcy tych posesji na pewno będą się musieli liczyć z utrudnieniami związanymi z przejeżdżającymi z dużą prędkością pociągami. Ich domu jednak prawdopodobnie ocaleją.
Wiele innych na linii przebiegu KDP zostanie zburzonych, ponieważ, żeby zbudować linię KDP spółka CPK będzie przejmowała potrzebne grunty, między innymi pod prywatnymi posesjami, firmami czy gospodarstwami.
Spółka zapowiada, że nie będzie wywłaszczeń tylko dobrowolne nabycia, a mieszkańcom mają zostać zaproponowane odszkodowania w wysokości 140% wartości budynków i 120% gruntów. Przez okres 2 lat będzie też tak zwane „okienko” do negocjacji warunków i podpisywania umów.
Inny możliwy sposób wyceny przejmowanych nieruchomości to ich wartość odtworzeniowa bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Przejmowanie gruntów przez CPK już się rozpoczęło
W niektórych rejonach przejmowanie gruntów już się rozpoczęło.
„Chęć sprzedaży swoich nieruchomości zgłosiło 1.300 mieszkańców. Co więcej, trwają rozbiórki i przeprowadzki. Finalizowany jest także wybór zagranicznego partnera finansowego oraz ogłaszane są warianty inwestorskie kolejnych setek kilometrów linii Kolei Dużych Prędkości” - czytamy w komunikacie CPK.
Ponadto spółka podaje, że do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłosiło się dotychczas ponad 1.300 właścicieli posiadających ponad 3.550 ha. Z tego umowy zostały podpisane na prawie 950 ha”.
Spółka CPK otworzyła też oferty w przetargu na kolejny etap rozbiórek obejmujący łącznie ponad 1.100 budynków.
„Mieszkańcy mogą skorzystać z oferty zorganizowanych i finansowanych przez Centralny Port Komunikacyjny przeprowadzek” - informuje spółka.
Dotychczas zorganizowano 40 takich przedsięwzięć. Od lipca odbywają się też przeprowadzki specjalistyczne, które obejmują transport na przykład ciężkiego sprzętu rolniczego.
Czy z naszego terenu ktoś się zgłosił do Programu Dobrowolnych Nabyć? Z takim pytaniem zwróciliśmy się do rzecznika CPK - czekamy na odpowiedź.
Zagrożenie ze strony CPK nie tylko dla terenów wskazanych na mapach
Marta Pakulska, mieszkanka Wilkowyi, mówi, że jej dom nie jest bezpośrednio zagrożony, ale nie jest tego do końca pewna, bo zwraca uwagę na inne, poważne zagrożenie, z której jej zdaniem, ludzie nie zdają sobie sprawy.
- To, co widzimy na mapach tego wariantu, który będzie przebiegał przez powiat jarociński, to są tory, a cały czas nie wiemy, jaki obszar wokoło zostanie zabrany. Mój dom nie jest bezpośrednio zagrożony, ale wszystko zależy od tego właśnie, ile terenu ostatecznie będą chcieli przejąć. Dlatego cały czas zachowujemy czujność, śledzimy informacje i pilnujemy tematu - stwierdza.
Mieszkanka Wilkowyi czeka między innymi na wyłonienie wykonawcy, który będzie budował tory KDP na naszym terenie. Centralny Port Komunikacyjny zapowiada, że nastąpi to jeszcze we wrześniu.
- Wykonawca dopiero wskaże całą zajętość terenu. Wtedy dowiemy się, ile naprawdę będzie go trzeba i jak będzie wyglądała cała potrzebna infrastruktura, między innymi odwodnienia czy stacje transformatorowe - mówi Marta Pakulska.
Na jakim etapie są przygotowania do budowy Kolei Dużych Prędkości?
Spółka CPK na realizację inwestycji uzyskała już decyzję środowiskową z rygorem natychmiastowej wykonalności oraz promesę zezwolenia na założenie lotniska od Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny CPK do 2060 r.Od ubiegłego roku toczą się odwierty i sondowania geologiczne na potrzeby projektowe i budowlane, które dotyczą kilkuset lokalizacji.
„Jeśli dodamy do siebie decyzję środowiskową i zezwolenia z Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz resortu infrastruktury, to otwierają się drzwi do złożenia wniosku do wojewody mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej, co powinno wydarzyć się jesienią” - informuje spółka. CPK.
Dalsze tempo procedur będzie zależało od wojewody. Centralny Port Komunikacyjny zakłada jednak w swoich harmonogramach, że wydanie decyzji lokalizacyjnej będzie możliwe jeszcze w tym roku. Jeśli tak się stanie, kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.
Harmonogram prac przy budowie Kolei Dużych Prędkości w wariancie W9 Poznań - Sieradz (między innymi przez Ziemię Jarocińską) przedstawia się następująco:
- wybór wykonawcy dokumentacji projektowej - II połowa 2024 r.,
- uzyskanie decyzji środowiskowej - II połowa 2024 r.,
- opracowanie projektu budowlanego - I połowa 2026 r.,
- uzyskanie decyzji lokalizacyjnej - II połowa 2026 r.,
- rozpoczęcie robót budowlanych - II połowa 2027 r.,
- uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do eksploatacji - 2031 r.
Środki na CPK z Unii Europejskiej i od zagranicznego inwestora
Inwestycje kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego wpisują się w unijne plany i strategie transportowe. Większość z nich została wpisana na listę korytarzy transeuropejskich TEN-T.W 2021 r. spółka uzyskała ok. 110 mln zł na projekt tunelu dalekobieżnego w Łodzi i na studia wykonalności dla odcinka Warszawa - Łódź - Poznań.
Z kolei w czerwcu tego roku Komisja Europejska przyznała CPK 290 mln zł na opracowanie pełnej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac między Warszawą i Łodzią.
Co sądziecie na temat projektu budowy Kolei Dużych Prędkości - piszcie swoje opinie w komentarzach.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.