Kolej Dużych Prędkości jest elementem rządowego projektu Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Do realizacji przedsięwzięcia powołana została specjalna spółka o tej samej nazwie - CPK. Oprócz nowej linii kolejowej, po której pociągi mają jeździć z prędkością nawet 300 km/h.
Chcą wyburzyć domy pod tory Kolei Dużych Prędkości
Projekt wzbudza dużo kontrowersji i sporo emocji. Przebieg linii kolejowej jest obecnie w fazie czterech wariantów. Każdy z nich w mniejszym lub większym stopniu przebiega przez gminy powiatu jarocińskiego (oprócz Żerkowa - przyp. red.).Budowa torowiska wiąże się z zajęciem sporej ilości gruntów, a tym samym z wysiedlaniem mieszkańców i burzeniem ich domów. Wywołało to falę protestów na terenie niemal całej Ziemi Jarocińskiej [więcej na ten temat czytaj TUTAJ].
Zawiązany na naszym terenie komitet protestacyjny oraz wiele innych zainteresowanych problemem osób uczestniczyło w akcji protestacyjnej pod Pałacem Prezydenckim w Warszawie [więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ].
Przedstawiciele CPK spotkali się z mieszkańcami gminy Jarocin w Jarocińskim Ośrodku Kultury, gdzie w czasie chwilami burzliwej dyskusji, obie strony przedstawiły swoje argumenty [relację znadziesz TUTAJ].
Do planów budowy Kolei Dużych Prędkości wprowadzony został piąty wariant
Teraz się okazuje, że wszystkie te działania przyniosły konkretne efekty. Do Urzędu Miejskiego w Jarocinie przesłane zostało pismo ze spółki CPK, z którego wynika, że do planów budowy Kolei Dużych Prędkości wprowadzony został piąty wariant przebiegu trasy - hybrydowy [zobacz MAPĘ POGLĄDOWĄ PONIŻEJ]. Zwróciliśmy się do spółki CPK o przesłanie szczegółowej mapy z przebiegiem nowego wariantu Kolei Dużych Prędkości na terenie gmin powiatu jarocińskiego - czekamy na odpowiedź.Został on oznaczony nowym symbolem W9. Trasa jest kompilacją przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania.
Cała treść pisma z CPK jest następująca:
„Efektem naszych wizyt w Państwa Gminie było zebranie, a następnie dokładna weryfikacja wszystkich uwag, które do nas dotarły (…). Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, naszym priorytetem jest minimalizacja wszelkich niedogodności, które mogą występować przy realizacji istotnej dla rozwoju Polski inwestycji, jaką bez wątpienia jest planowana linia kolejowa dużych prędkości nr 85 na odcinku Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. W związku z tym, po ponownej analizie wszystkich 4 wariantów w zestawieniu z uwagami zgłoszonymi przez Państwa i pozostałe Gminy, wraz z Wykonawcą STEŚ podjęliśmy decyzję o istotnej modyfikacji wariantu W1 polegającej na stworzeniu hybrydy łączącej zalety kilku wariantów na poszczególnych odcinkach. W następstwie powyższego, Spółka CPK wprowadziła do analiz Etapu II STEŚ wariant hybrydowy oznaczony dla uniknięcia niejasności nowym symbolem W9, który jest kompilacją przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania. Wobec tego, w analizie wielokryterialnej trasowanie W1 zostało zastąpione trasowaniem W9 i to ono jest skierowane do dalszej analizy wraz z przebiegami W2, W3 i W4 celem wybrania wariantu inwestorskiego w I kwartale 2023 r. Z dniem 16.12.2022 r. ze strony internetowej www.cpk.pl zostanie zdjęty przebieg wariantu W1, a w jego miejsce zostanie zamieszczony wariant W9, z którym mogą się Państwo zapoznać klikając TUTAJ.
Ponadto informujemy, że w toku prac nad STEŚ i w wyniku doszczegółowienia rozwiązań technicznych linii kolejowej nr 85 zmieniła się zajętość terenu na wszystkich wariantach inwestycji - zmniejszenie lub zwiększenie w stosunku do wersji prezentowanych na spotkaniach konsultacyjno-informacyjnych. Aktualizacja związana jest również z kwestią nanoszenia zmian wynikających z uwag zgłoszonych do przebiegów linii kolejowej przez mieszkańców do Spółki CPK i Wykonawcy STEŚ. Zdajemy sobie sprawę, że powyższa zmiana ma wpływ na zakres Państwa działalności, jak i sytuację życiową mieszkańców, wobec tego w przypadku pojawienia się pytań lub zaleceń, co do przebiegu wariantu W9, prosimy o kontakt ze Spółką CPK: Pan Michał Kmiecik, tel. 539-188-051, e-mail: michal.kmiecik@cpk.pl”
Pismo, które zostało przesłane do Urzędu Miejskiego w Jarocinie podpisała Zuzanka Witek, Project Manager Biuro Realizacji Podprogramu Kolejowego.
CZYTAJ TAKŻE
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.