reklama
reklama

Mieszkańcy kolejnych miejscowości protestują przeciwko CPK. Zdecydowane NIE z Wilkowyi i Radlina [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Mieszkańcy kolejnych miejscowości protestują przeciwko CPK. Zdecydowane NIE z Wilkowyi i Radlina.
reklama

Kolej Dużych Prędkości jest elementem rządowego projektu Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Do realizacji przedsięwzięcia powołana została specjalna spółka o tej samej nazwie - CPK. Oprócz nowej linii kolejowej, po której pociągi mają jeździć z prędkością nawet 300 km/h. 

Kolei Dużych Prędkości - protest pod Pałacem Prezydenckim w Warszawie 

Projekt wzbudza dużo kontrowersji i sporo emocji. Przebieg linii kolejowej jest obecnie w fazie czterech wariantów. Każdy z nich w mniejszym lub większym stopniu przebiega przez gminy powiatu jarocińskiego (oprócz Żerkowa - przyp. red.). 

Budowa torowiska wiąże się z zajęciem sporej ilości gruntów, a tym samym z wysiedlaniem mieszkańców i burzeniem ich domów. Wywołało to falę protestów na terenie niemal całej Ziemi Jarocińskiej [więcej na ten temat czytaj TUTAJ].

Zawiązany na naszym terenie komitet protestacyjny oraz wiele innych zainteresowanych problemem osób uczestniczyło w akcji protestacyjnej pod Pałacem Prezydenckim w Warszawie.     

Przedstawiciele CPK spotkali się z mieszkańcami gminy Jarocin w Jarocińskim Ośrodku Kultury, gdzie w czasie chwilami burzliwej dyskusji, obie strony przedstawiły swoje argumenty [relację znajdziesz TUTAJ]

Hybrydowy wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości

Okazało się, że wszystkie te działania przyniosły konkretne efekty. Spółki CPK wprowadziła istotne zmiany do planów budowy Kolei Dużych Prędkości [o tym więcej przeczytasz TUTAJ]. Opracowany został bowiem piąty wariant przebiegu trasy - tak zwany hybrydowy [zobacz aktualne MAPY w galerii ZDJĘĆ]

Został on oznaczony symbolem W9. Trasa jest kompilacją przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania. Tym samym wyeliminowano pierwszy wariant przebiegu kolei. 

O wprowadzonych zmianach spółka CPK poinformowała Urząd Miejski w Jarocinie.

„Efektem naszych wizyt w Państwa Gminie było zebranie, a następnie dokładna weryfikacja wszystkich uwag, które do nas dotarły (…). W związku z tym, po ponownej analizie wszystkich 4 wariantów w zestawieniu z uwagami zgłoszonymi przez Państwa i pozostałe Gminy, wraz z Wykonawcą STEŚ podjęliśmy decyzję o istotnej modyfikacji wariantu W1 polegającej na stworzeniu hybrydy łączącej zalety kilku wariantów na poszczególnych odcinkach. (…) I to właśnie wariant W9 został skierowany do dalszej analizy wraz z przebiegami: W2, W3 i W4, celem wybrania wariantu inwestorskiego w I kwartale 2023 r. (…)” 

Przeciwko nowemu przebiegowi Kolei Dużych Prędkości protestują Wilkowyja i Radlin

W piśmie przesłanym do jarocińskiego magistratu spółka CPK poinformowała również:

„Zdajemy sobie sprawę, że powyższa zmiana ma wpływ na zakres Państwa działalności, jak i sytuację życiową mieszkańców, wobec tego w przypadku pojawienia się pytań lub zaleceń, co do przebiegu wariantu W9, prosimy o kontakt z naszą spółką (dane kontaktowe PONIŻEJ)".

I to właśnie wpływ na działalność i sytuację życiową zmusił mieszkańców kolejnych miejscowości do podjęcia działań protestacyjnych. Tym razem chodzi o Wilkowyję i Radlin, przez które ma przebiegać nowy, hybrydowy wariant W9. 

„Kategorycznie nie zgadzamy się na wariant W9. Prowadzi on bowiem do większej liczby wyburzeń domów między innymi w Radlinie oraz Wilkowi. Wariant W9 przebiega również w bardzo bliskiej odległości od osiedli mieszkaniowych Wilkowyi oraz Annapola. Zaznaczamy, że żadne ekrany wygłuszające oraz maty wyciszające nie zapewnią nam spokoju przy tak dużym planowanym przez KDP/CPK natężeniu ruchu pociągów” - podkreślają protestujący mieszkańcy.  

I dodają:

„Zależy nam głównie na tym, aby wybrzmiało bardzo wyraźnie, że zainteresowani tematem KDP mieszkańcy Wilkowyi i Radlina walczą i piszą cały czas o to, aby na odcinku dotyczącym naszych miejscowości wrócić do wariantu W1 z odpowiednimi zmianami zaproponowanymi przedstawicielom BBF oraz CPK.”

Mieszkańcy podjarocińskich miejscowości zbierali podpisy pod pismem protestacyjnym, które zostało wysłane do spółki CPK. Cały czas też monitorują sytuację i są w kontakcie z osobami decyzyjnymi w sprawie Kolei Dużych Prędkości.   

Kontakt do spółki CPK: Michał Kmiecik, tel. 539-188-051, e-mail: michal.kmiecik@cpk.pl.

Co myślicie na temat zmian wprowadzonych do projektowanego przebiegu Kolei Dużych Prędkości na naszym terenie - piszcie swoje opinie w komentarzach.

Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama