„Dlaczego w przychodni Jar Medic w Jarocinie dzielą pacjentów na szczepionych i nieszczepionych?” - takie pytanie coraz częściej trafia do naszej redakcji.
Jedna z naszych Czytelniczek opisuje sytuację, która spotkała ją, kiedy chciała zarejestrować do lekarza rodzinnego w Jar Medicu swojego 13-letniego syna.
„Od kilku dni miał chrypę, ledwo mówił. Nie chcieli go zarejestrować do lekarza do gabinetu. Usłyszałam, że jest niezaszczepiony, stwarza zagrożenie i może mieć tylko teleporadę. Dlaczego w tej przychodni tak dzielą pacjentów?” - pyta kobieta.
Czy takie sytuacje rzeczywiście mają miejsce, a jeśli tak, to kto i dlaczego podjął taką decyzję - o to zapytaliśmy kierownictwo przychodni Jar Medic. Do tej pory nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi. Jeśli uzyskamy takie stanowisko, niezwłocznie je opublikujemy.
Niezaszczepieni pacjenci Jar Medica się skarżą. NFZ zajmuje stanowisko
Jednoznaczne za to na temat zasad przyjmowania pacjentów zaszczepionych i niezaszczepionych wypowiedział się Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Niedopuszczalna jest odmowa przyjęcia pacjenta potrzebującego pomocy medycznej. Lekarz ma prawo wyznaczyć termin wizyty innego dnia, ale przy podejmowaniu decyzji kieruje się dobrem pacjenta, jego stanem zdrowia i potrzebami, a nie tym, czy pacjent jest zaszczepiony, czy nie - stwierdza Marta Żbikowska-Cieśla, rzecznik prasowy, kierownik Zespołu Komunikacji Społecznej NFZ, oddział w Poznaniu.
Fundusz stoi na stanowisku, że „jeśli ktoś nie zdecydował się na szczepienie przeciw COVID-19 z różnych względów, nie może to być powodem odmowy udzielenia świadczeń medycznych osobie ubezpieczonej”.
- Lekarz rodzinny posiadający umowę z NFZ nie może uzależniać udzielenia pomocy pacjentowi od tego, czy ten posiada zaświadczenie o szczepieniu. Pacjent ma prawo do teleporady, ale może nie życzyć sobie z tego prawa skorzystać. W takiej sytuacji lekarz ma obowiązek przyjęcia pacjenta podczas tradycyjnej wizyty - podkreśla rzeczniczka poznańskiego NFZ-u.
Niezaszczepieni pacjenci Jar Medica się skarżą. Można złożyć skargę do NFZ-u
Fundusz podaje jednocześnie, że w sytuacji, gdy pacjent uzna, że placówka dopuściła się nieprawidłowości, może złożyć skargę do wojewódzkiego oddziału NFZ:
- bezpośrednio w jego siedzibie lub delegaturze,
- wysyłając pocztą tradycyjną
- wysyłając pocztą elektroniczną.
Skarga powinna zawierać:
- precyzyjny opis zdarzenia
- dane skarżącego i placówki, której dotyczy.
W trakcie wyjaśniania sprawy osoba zgłaszająca pozostaje anonimowa.
Pacjenci mają również możliwość zgłoszenia wszelkich nieprawidłowości dzwoniąc pod numer Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800-190-590.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.