Triddum Paschalne to trzy dni poprzedzające bezpośrednio święta Zmartwychwstania Pańskiego. Pierwszym z nich jest Wielki Czwartek. W tym dniu rano kapłani wraz z biskupem sprawują Mszę Św. Krzyżma, w czasie której błogosławi się oleje św. oraz święci się krzyżmo, które używane jest przy udzielaniu sakramentów - chrztu, bierzmowania i święceń kapłańskich. W tym roku z uwagi na pandemię i ograniczenia w sprawowaniu Eucharystii z biskupem kaliskim Damianem Brylem w tym roku brali udział jedynie księża dziekani.
Limity dotyczące maksymalnej liczby uczestników liturgii obowiązują również w kościołach parafialnych i kaplicach, dlatego w ceremoniach związanych z Triduum Paschalnym nie będą mogli wziąć udziału wszyscy chętni. Proboszczowie zachęcają więc do duchowej łączności za pośrednictwem internetu. Liturgię Wieczerzy Pańskiej transmitować na swoich fanpage'ach na facebooku będą wszystkie jarocińskie parafie. Godziny mszy św., nabożenstw, adoracji i święcenia potraw dostępne są TUTAJ.
Mając na uwadze trwające zagrożenie związane z pandemią koronawirusa, ksiądz biskup Damian Bryl, ordynariusz kaliski udzielił, zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego, dyspensy od obowiązku uczestnictwa we mszy świętej w niedziele i święta nakazane od dnia 15 lutego aż do odwołania. Mogą z niej korzystać diecezjanie i ci, którzy przebywają w parafiach należących do niej. Zwolnienie z obowiązku dotyczy nie tylko osób, które są w kwarantannie czy izolacji, ale również w podeszłym wieku, z objawami infekcji (np. kaszel, katar, podwyższona temperatura), jak i tych, którzy obawiają się zarażenia. Również w archidiecezji poznańskiej dyspensa obowiązuje aż do odwołania.
- Wprawdzie biskupi udzielili dyspensy od obowiązku udziału we Mszy św., jednakże trzeba pamiętać, że transmisje nigdy nie zastąpią pełnego uczestnictwa w Eucharystii i przyjmowania sakramentów - przypomniał kilka dni temu abp Stanisław Gądecki, metroplita poznański i przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.
Bibliści zwracają uwagę na to, że żaden dzień w życiu Pana Jezusa nie został tak dokładnie przedstawiony przez Ewangelistów jak Wielki Czwartek i Wielki Piątek. Możemy po prostu iść za Chrystusem Panem krok w krok i śledzić pilnie tok wydarzeń. Wypadki Wielkiego Czwartku możemy podzielić na dwie fazy: wydarzenia w Wieczerniku oraz wypadki, które miały miejsce na Górze Oliwnej. Wszystkie wprawdzie osnuwa cień zbliżającej się śmierci Chrystusa Pana, a jednak liturgia tegoż dnia wyraźnie je wyodrębnia.
Triduum Paschalne rozoczyna się tak naprawdę dopiero wieczorem Mszą Wieczerzy Pańskiej. Jeszcze przed jej rozpoczęciem opróżnia się tabernakulum, w którym przez cały rok przechowywany jest Najświętszy Sakrament. Odtąd, aż do Nocy Zmartwychwstania, pozostaje ono puste. Msza św. ma charakter bardzo uroczysty. Jest dziękczynieniem za ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa. Ostatnia Wieczerza, którą Jezus spożywał z apostołami, była tradycyjną ucztą paschalną, przypominającą wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej. Wszystkie gesty i słowa Jezusa, błogosławieństwo chleba i wina nawiązują do żydowskiej tradycji. Jednak Chrystus nadał tej uczcie nowy sens. Mówiąc, że poświęcony chleb jest Jego Ciałem, a wino - Krwią, ustanowił Eucharystię. Równocześnie nakazał apostołom: „To czyńcie na Moją pamiątkę”. Tradycja upatruje w tych słowach ustanowienie kapłaństwa. Przy tej okazji, podczas wielkoczwartkowej urczystości, w parafiach składa się życzenia wszystkim duchownym.
W liturgii podczas śpiewu hymnu „Chwała na wysokości Bogu”, którego nie było przez cały Wielki Post, biją dzwony. W Wielki Czwartek ma miejsce obrzęd umywania nóg tzw. mandatum. Główny celebrans umywa i całuje stopy dwunastu mężczyznom. Przypomina to gest Chrystusa i wyraża prawdę, że Kościół, tak jak Chrystus, jest nie po to, żeby mu służono, lecz aby służyć. Obrzęd ten i tak nie był praktykowany we wszystkich parafiach. W niektórych ograniczano go np. do umycia stóp trzem osobom. Z uwagi na pandemię zalecono całkowitą rezygnację z niego.
Druga część obrzędów Wielkiego Czwartku wyraźnie nawiązuje do tajemnicy męki i śmierci Pana Jezusa. Po Ostatniej Wieczerzy Pan Jezus udał się do Ogrodu Oliwnego i tam czekał na swoich siepaczy. Kiedy ci przyszli, oddał się dobrowolnie w ich ręce dla zbawienia rodzaju ludzkiego. Nocą został zaprowadzony przed Sanhedryn, czyli przed Wielką Radę Żydowską, która pod przewodnictwem najwyższego kapłana, Kajfasza, wydała na Niego wyrok śmierci. Ponieważ jednak według prawa żydowskiego wyroki zapadłe w nocy były nieważne, dlatego w Wielki Piątek z rana ponownie zebrała się Rada Żydowska, aby nocny wyrok potwierdzić. W międzyczasie Pan Jezus przebywał w więzieniu. Na pamiątkę tych bolesnych godzin, pod koniec liturgii kapłan wynosi eucharystycznego Chrystusa do kaplicy przechowania, zwanej "Ciemnicą". Tam rozpoczyna się adoracja Najświętszego Sakramentu. Wymownym znakiem jest też "ogołocenie" centralnego miejsca świątyni. Aż do Wigilii Paschalnej ołtarz pozostaje bez obrusu, świec i wszelkich ozdób.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.