reklama
reklama

Wywłaszczenia pod CPK w gminie Jaraczewo. Na jakie odszkodowania mogą liczyć mieszkańcy?

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Czy rolnicy, którzy stracą ziemię pod budowę Kolei Dużych Prędkości mogą otrzymać grunty z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa? Jaka rekompensata należy się w takim wypadku?
reklama

Budowa Kolei Dużych Prędkości budzi sporo kontrowersji wśród mieszkańców powiatu jarocińskiego. Najwięcej powodów do niepokoju mają właściciele posesji lub gruntów, ktore znajdują się na przejściu inwestycji. Protestują mieszkańcy Roszkowa (gm. Jarocin).

Podobna sytuacja jest w gminie Jaraczewo. Rada gminy przyjęła apel sprzeciwiający się przebiegowi trasy CPK przez gminę Jaraczewo. Rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK), powołana do realizacji projektu szybkich kolei przedstawiła cztery warianty jej przebiegu. To właśnie czwarty poprowadzony jest przez gminę Jaraczewo - a dokładnie przez Brzostów, Zalesie i Bielejewo.

- To jest temat trudny. Gdyby to przechodziło przez moją nieruchomość, również nie byłbym specjalnie szczęśliwy. Taka jest rzeczywistość, że nie da rady wybudować czegokolwiek bez zajętości terenu. Staramy się to optymalizować w taki sposób, aby nie ingerować w domy, ale jest to strasznie trudne - mówił Sebastian Piątkowski z firmy consultingowej BBF z Poznania, na spotkaniu w jaraczewskim urzędzie gminy, w którym uczestniczyli radni oraz sołtysi miejscowości przez, które mają przebiegać tory

Spotkanie rozpoczęło się przedstawienia ogólnych informacji na temat inwestycji. Pociągi na nowo wybudowanej linii mają się poruszać z prędkością 350 km/h na godzinę. W początkowym etapie eksploatacji pojadą jednak z prędkością 250 km/h.

Jaraczewo. Koleje Dużych Prędkości pytania i obawy  

Przedstawiciel spółki nie potrafił precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie, jakiej szerokości będą tory. Wskazał, że ze wstępnych analiz wynika, że pod tory zajmuje się od 40 do 10 metrów.

 - Istotna kwestia jest taka, że ta linia jest wygrodzona na całej długości, co powoduje to, że wszelkie przecięcia z drogami gminnymi, krajowymi są bezkolizyjne - mówił Krzysztof Smardzewski z firmy consultingowej BBF z Poznania


- Wzdłuż całej linii projektowana jest jedna, a czasami po dwóch stronach linii tzw. droga serwisowa. Ona jest przewidziana dla dwóch celów: dla służb, które będą zajmowały się utrzymaniem linii w odpowiednim stanie technicznym, jak również dla społeczności lokalnej - tak, aby ułatwić dojazd do pól, które ta linia będzie przecinała  - tłumaczył Krzysztof Smardzewski.

Z wyjaśnień przedstawiciela CPK wynikało, że linia jest dedykowana wyłącznie dla przewozów pasażerskich i to nie tylko dla tych najszybszych składów, ale dzięki zaprojektowanym rozjazdom będą się mogły nią poruszać pociągi regionalne: Intercity, Interregio, Polregio, Regioekspres. Przedstawiciele spółki przekonywali, że żaden z czterech wariantów nie jest preferowany. Wersja inwestorska zostanie wybrana w pierwszym kwartale przyszłego roku.    

Jaraczewo. Rolnicy będą mogli w zamian grunty z KOWR-u   

 Radny Tadeusz Pera (PiS) chciał wiedzieć, ile budynków jest przewidzianych pod wyburzenie w gminie Jaraczewo?

- Nie mamy jeszcze tych danych - odpowiedział Sebastian Piątkowski.

Nie potrafił też podać, ile gruntów zostanie zajętych pod inwestycje w gminie Jaraczewo. Czy rolnicy będą dostawali odszkodowania? Czy będzie możliwość „za odebrane” pola otrzymać ziemię z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - to kolejne pytania, które zadawał radny.

- Tak. Będzie taka możliwość. Jest to naturalna forma rozliczeń Skarbu Państwa z rolnikiem - zapewnił Michał Kmiecik z Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Z kolei sołtys Zalesia Emila Małecka  chciała wiedzieć, jak będą wyglądały wywłaszczania i jakie pieniądze będzie można uzyskać za swoje nieruchomości.

- Wojewoda wyznacza rzeczoznawcę, który ma za zadanie wycenić nieruchomość według wartości rynkowej. Jeżeli osoba, która będzie wywłaszczana ma szafę w zabudowie w swoim mieszkaniu, to jest to szafa, która będzie powiększała wartość nieruchomości, a jeżeli jest to szafa wolnostojąca, to ona nie będzie podlegała wycenie. Wszystkie rzeczy, które można usunąć z nieruchomości w taki sposób, że one nie ulegną zniszczeniu one nie będą podlegały wycenie. Główną metodą obliczania odszkodowania jest wartość nieruchomości - tłumaczył Michał Kmiecik.

Właściciele gruntów niezabudowanych (pól uprawnych, ogrodów, działek) dostaną 120 procent wartości nieruchomości. Za każdy budynek ma być wypłacane odszkodowanie w wysokości 140 procent.

- Dodatkowo przewidywany jest tzw. bonus  w wysokości 5 procent, który otrzymuje osoba wywłaszczana, jeżeli w ciągu 28 dni od decyzji lokalizacyjnej złoży akt woli, że jest gotowa do zdania nieruchomości - zaznaczył Michał Kmiecik. Jednocześnie podkreślił, że w tym czasie nie trzeba będzie opuszczać swojego gospodarstwa.

Zgodnie z harmonogramem inwestycji decyzja środowiskowa ma być wydana w 2024 roku, po czym rozpoczną się rozmowy na temat wykupu gruntów pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym a właścicielami nieruchomości. Trzy lata później ma się rozpocząć budowa Kolei Dużych Prędkości.

Co sądzicie o CPK? Czy jest potrzebna ta inwestycja?          

Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.

   
           

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama