reklama

Będzie nowy dworzec kolejowy w Nowym Mieście

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościMinister Marcin Horała podczas konferencji prasowej ogłosił ogłosił ostateczny przebieg Kolei Dużych Prędkości. Zapowiedział też inwestycję, o której wcześniej nie mówiono - budowę nowego kolejowego w Nowym Mieście.
reklama

W czwartek w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu minister Marcin Horała ogłosił ostateczny inwestorski przebieg Kolei Dużych Prędkości. Wokół tematu było wiele kontrowesji, ponieważ jeden z rozważanych wariantów wiązał się z wysiedleniami i wyburzeniami domów równie na terenie gminy Nowe Miasto. Na szczęście dla mieszkańców sprawa zakończyła się dla nich pomyślnie, ponieważ ostatecznie wybrano preferowany wariant W9 (hybryda).
 

KDP bez wywłaszczeń w gminie Nowe Miasto

Mieszkacy bardzo zaangażwali się w działania, aby inwestor odstąpił od dalszego procedowania wariantu W4, który przebiegał m.in. przez miejscowości Chwalęcin, Kolniczki, Utrata, Boguszyn, Boguszynek w zachodniej części gminy i wymuszał szereg wyburzeń budynków mieszalnych i gospodarczych, a następnie wyrazili swoją pozytywną opinię wobec wariantu W9. Dlatego wszystkich bardzo ucieszyła wieść, że to właśnie ten wariant wybrano.
 
To wspaniała wiadomość dla naszych mieszkańców. Został wybrany wariant W9, bliźniaczy do wariantu W2, który od samego początku rekomendowaliśmy, jako najkorzystniejszy. Wielu mieszkańców czekało na tą decyzję z upragnieniem, gdyż zamrozili swoje plany remontu, budowy lub zakupu działki w obszarze oddziaływania wariantu W4. Mam dużo satysfakcji z faktu, iż argumenty mieszkańców zostały wysłuchanie i wpłynęły na decyzję inwestora - komentuje zastępca wójta gminy Nowe Miasto nad Wartą, Wiesław Schreiber.
 
Kolejną wiadomością, która dotyczyła terenu gminy, była zapowiedź wybudowania nowego dworca kolejowego w Nowym Mieście. Jak powiedzieli inwestorzy, ma on zapobiec wykluczeniu kominukacyjnemu. Dalszy tok prac projektowych będzie konsultowany z nowomiejskim magistratem tak, by dworzec spełniał potrzeby mieszkańców.
Dotychczas najważniejsze dla mieszkańców było ocalenie domów mieszkalnych i zabudowań gospodarczych z jednoczesnym przekonaniem inwestora do odstąpienia od pomysłu budowy linii kolejowej według wariantu W4, przebiegającego m.in. przez miejscowości Chwalęcin, Kolniczki, Utrata, Boguszyn, Boguszynek w zachodniej części naszej gminy. Wyrazem tego były setki głosów przeciwko W4 oraz liczne spotkania. Spora część mieszkańców podchodziła obojętnie do propozycji budowy dworca kolejowego lub była temu przeciwna, gdyż w wariancie W4, budowa takiego obiektu zwiększała zasięg wywłaszczeń - mówi zastępca wójta.

reklama

Jak obecnie na pomysł budowy dworca zapatrują się mieszkańcy gminy? Wiesław Schreiber widzi dzięki niemu wiele nowych możliwości.

- Wybór wariantu W9, zmieni nastawienie do pomysłu budowy dworca kolejowego, gdyż jego lokalizacja nie powoduje tylu problemów. Po upublicznieniu wariantu hybrydowego W9 poprosiłem sołtysów o pomoc w zebraniu opinii wśród mieszkańców na jego temat. Został on bardzo pozytywnie przyjęty, czego dowodem było ponad 1400 głosów poparcia, które przekazaliśmy do spółki CPK. Moim zdaniem, jeżeli lokalizacja nowego dworca kolejowego zapewni szerszy dostęp do transportu publicznego, to inwestycja spotka się z bardzo pozytywnym przyjęciem przez mieszkańców. Daje to szanse na mieszkiwanie tu, na miejscu z jednoczesnym korzystaniem m.in. z oferty edukacyjnej, ofert pracy w większych ośrodkach miejskich. W przypadku pojawienia się na miejscu inwestora szukającego pracowników, może to zadziałać w drugą stronę. Wszystkim zaangażowanym w przekonanie decydentów do wyboru wariantu W9 należą się gorące podziękowania.

reklama

 

Harmonogram prac przy budowie KDP w wariancie W9 Poznań - Sieradz (między innymi przez Ziemię Jarocińską) przedstawia się następująco:

  • wybór wykonawcy dokumentacji projektowej - II połowa 2024 r.,
  • uzyskanie decyzji środowiskowej - II połowa 2024 r.,
  • opracowanie projektu budowlanego - I połowa 2026 r.,
  • uzyskanie decyzji lokalizacyjnej - II połowa 2026 r.,
  • rozpoczęcie robót budowlanych - II połowa 2027 r.,
  • uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do eksploatacji - 2031 r.
 

Co sądzicie o budowie dworca w tym miejscu?

ZOBACZ TEŻ

reklama

Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama