Lokomotywa wyprodukowana została w 1943 roku, w berlińskiej fabryce Borsig Lokomotiv-Werke GmbH. Po wojnie przeszła na stan PKP i służyła najpierw w Oświęcimiu, a następnie w kilku śląskich parowozowniach. W 1976 roku trafiła do Nysy, gdzie zakończyła służbę w 1991 roku.
Władze w Nysie nie mogły znaleźć środków na renowację parowozu. Podjęli rozmowy z TKW w Jarocinie
W 2014 roku Polskie Koleje Państwowe, sprzedały ją w drodze przetargu firmie działającej w branży złomiarskiej. W trosce o niepewny los parowozu i tendra, czyli pojazdu połączonego na stałe z parowozem, zawierającego zapas wody, paliwo i narzędzia potrzebne do obsługi, gmina Nysa odkupiła pojazd planując jego odrestaurowanie i wyeksponowanie, aby w ten sposób uhonorować kolejarzy, którzy służyli na nyskiej stacji kolejowej i w parowozowni. Najpierw samorządowcy podejmowali samodzielnie próby pozyskania środków finansowych na ten cel, kiedy to jednak się nie udało, zdecydowano się na rozmowy z tymi, którzy mają już wieloletnie doświadczenie w tym temacie, czyli z Towarzystwem Kolei Wielkopolskiej w Jarocinie.W konsekwencji na sesji Rady Miejskiej w Nysie, która odbyła się w środę 26 lutego, radni wyrazili zgodę na bezpłatne przekazanie Ty2-140 wraz z tendrem jako darowiznę dla Muzeum Parowozownia Jarocin. Do tej decyzji w trakcie obrad przekonywał Paweł Szymendera, prezes Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej, prezentując kompetencje zawodowe i wieloletnie doświadczenie członków stowarzyszenia w opiece nad tego typu zabytkami, jak również ich osiągnięcia. Podkreślał też fakt posiadania profesjonalnego zaplecza warsztatowego oraz prowadzenie zarejestrowanego muzeum.
Po odrestaurowaniu lokomotywa będzie zamiejscowo promowała Nysę i jej tradycje kolejarskie, ale również przypominała, że oba te miasta posiadały rzadki typ hali parowozowni, wybudowanej według tego samego projektu budowlanego. Różniły się one jedynie ilością stanowisk postojowych i budynkami przylegającymi do nich. W związku z tym, nyski parowóz nie będzie "czuł" się obco w Jarocinie. Transport pojazdu planowany jest jeszcze w tym roku.
Rok 2025 obchodzony jest jako "Rok jarocińskich kolejarzy". W grudniu TKW doceniono "Taczakiem"
Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej prowadzi działalność edukacyjną oraz ratuje zabytki związane z koleją od 2007 roku. Prowadzi też Muzeum Parowozownia Jarocin, które jest zarejestrowane w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W zbiorach placówki znajduje się obecnie 86 jednostek historycznego taboru oraz wiele urządzeń i przedmiotów związanych z kolejnictwem. Sam obiekt został wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Jarociński samorząd dzierżawi teren Parowozowni za kwotę stanowiącą równowartość podatku od nieruchomości, jaki płaci spółka PKP. Pod koniec zeszłego roku odbyły się pierwsze rozmowy na temat możliwości nieodpłatnego przejęcia obiektów przez gminę.Rok 2025 na wniosek burmistrza Jarocina został ustanowiony przez radę miejską „Rokiem jarocińskich kolejarzy”. Jest to związane ze 150. rocznicą powstania węzła kolejowego w naszym mieście. W Muzeum Parowozowni regularnie organizowane są obchody Dnia Kolejarza, a także Festyn Kolejowy, którego jedenasta edycja planowana jest na niedzielę 25 maja. Festyn odbywający się wśród wagonów i lokomotyw jest zawsze okazją do zebrania środków na odrestaurowanie kolejnego eksponatu.
Za zaangażowanie w ratowanie zabytków kolejnictwa i działalność edukacyjną Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej zostało pod koniec zeszłego roku wyróżnione Nagrodą Burmistrza im. gen. Stanisława Taczaka. Wręczenie pamiątkowej statuetki odbyło się w grudniu, w ramach obchodów Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.