Most w Nowym Mieście. Most na DK 11. Remont mostu w Nowym Mieście. Utrudnienia na moście. Jarocin. Nowe Miasto. Gmina Nowe Miasto. Droga Krajowa nr 11. S 11
Most na Warcie w Nowym Mieście: najpierw wahadło i korki, potem wyłączenie przeprawy z ruchu ciężarówek, wreszcie kompletne zamknięcie dla samochodów i objazd przez Śrem lub Pyzdry. Taki scenariusz znają wszyscy, którzy codziennie jeżdżą drogą nr 11 - do i z Poznania. Było tak niespełna dwa lata temu, kiedy konstrukcja przechodziła swój ostatni generalny remont.
Tymczasem poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje kolejną poważną naprawę obiektu. Dlaczego? - Zgodnie z ekspertyzą Politechniki Poznańskiej stara płyta pomostowa o grubości 13 cm została rozebrana i zastąpiona nową o zwiększonej grubości do 20 cm. W czerwcu 2015 r. PP przeprowadziła próbne obciążenie, z którego wynika, że most został zakwalifikowany do klasy obciążeń „C” oraz że tiry o masie 42 tony na jednym przęśle wyczerpują projektowaną nośność mostu - tłumaczy szczegółowo Anna Cieślak, specjalista ds. komunikacji w GDDKiA. - Ponieważ struktura ruchu na tym odcinku drogi nr 11 jest zaliczona do ruchu bardzo ciężkiego, sytuacje takie, w których następuje wyczerpanie nośności projektowej powtarzają się z dużą częstotliwością. Z prowadzonego przez nas monitoringu ciężaru przejeżdżających przez most pojazdów wynika, że po moście poruszają się bez zezwolenia pojazdy, których ciężar przekracza nawet 70 ton.
Posterunek Inspekcji Transportu Drogowego, która niemal tydzień w tydzień bada przejeżdżający mostem transport - jak widać póki co niewiele zmienia. Drogowcy dodają, że droga S11 (w standardzie ekspresowej) na tym odcinku ma być budowana dopiero po roku 2020 (a więc pewnie i nowy most), dlatego „konieczne stało się podjęcie działań mających na celu utrzymanie posiadanej nośności użytkowej”.
Przetarg ogłoszony przez GDDKiA wygrała firma Intop z Warszawy. Tym razem inżynierzy chcą wzmocnić główne dźwigary obiektu, przez - jak to opisano w dokumentacji - „sprężenie ich kablami zewnętrznymi”. - Na obiekcie zostaną zamocowane liny stalowe o bardzo dużej wytrzymałości, tzw. gumka. Jeśli na obiekt wjedzie bardzo ciężki pojazd, to ta „gumka” się napnie i nie pozwoli mostowi na wychył poza pewne granice - tłumaczy Marcin Gołąbek, kierownik robót.
Trwają ostatnie uzgodnienia dotyczące tymczasowej organizacji ruchu na czas remontu, którego koszty przekraczają 2.575.000 zł. Na początku most zostanie wyłączony z ruchu ciężarowego. To nie koniec utrudnień. Prawdopodobnie od początku lipca, kiedy rozpocznie się budowa nawierzchni, pojazdy osobowe będą poruszały się wahadłowo.
Roboty zgodnie z założeniem przetargowym powinny być zakończone do 15.08.2016 r. Wszyscy pamiętają jednak rok 2014, kiedy termin oddania przeprawy po remoncie trzeba było kilka razy przesuwać.
[AKTUALIZACJA 12:24]
Fragment komunikatu GDDKiA
W związku z rozpoczętym remontem mostu w Nowym Mieście nad Wartą w ciągu drogi krajowej nr 11 pomiędzy Środą Wielkopolską a Jarocinem informujemy, że na chwilę obecną na obiekcie nie ma utrudnień dla kierowców gdyż prace prowadzone są pod obiektem.
Aktualnie trwają uzgodnienia dotyczące objazdu dla pojazdów ciężarowych pomiędzy Wykonawcą, Nadzorem, a Zarządem Dróg Wojewódzkich. Najprawdopodobniej będzie to objazd przez Śrem. W drugiej fazie remontu, na etapie układania masy bitumicznej, ruch będzie odbywał się wahadłowo.
Obecnie Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze związane z montażem rusztowania pod obiektem mostowym żeby natychmiast po uzgodnieniu organizacji ruchu rozpoczął się remont. Kierowców prosimy o cierpliwość oraz zachowanie ostrożności.