Od dzisiaj - 1 października wchodzą w życie podwyżki uchwalone przez jarocińskich radnych. Radykalnie w górę poszły opłaty za parkowanie na rynku oraz za bilety na „emki”. Może to spowodować, że sporo ubędzie nam z portfela. Ile - zobacz poniżej.
Podwyżki zaproponował burmistrz Jarocina. Ogólnie rzecz biorąc dotyczą komunikacji w mieście. Cel jest jeden - maksymalnie uwolnić centrum miast od ruchu samochodowego.
Dlatego radykalnie drożeje od dzisiaj - 1 października, parkowanie na jarocińskim rynku i śródmieście zostało wyłączone z podwyżki cen biletów w autobusach Jarocińskich Liniach Autobusowych.
Niezależnie od tego założenia, mieszkańcom Jarocina i przyjezdnym może sporo ubyć z portfeli z powodu wprowadzenia podwyżek.
I tak, opłaty za parkowanie samochodów na jarocińskim rynku wzrosną w niektórych przypadkach - na przykład pierwsze pół godziny będzie kosztowało o 100% więcej niż teraz [więcej na szczegółów TUTAJ].
W uzasadnieniu burmistrz Adam Pawlicki napisał, że „ma to spowodować większą rotację pojazdów parkujących na Rynku”. Mówiąc prościej, droższe parkowanie ma zniechęcić kierowców do zbyt długiego zostawiania swoich samochodów w tym miejscu i zmiany przyzwyczajeń mieszkańców - na przykład zamiany samochodów na rowery.
Wysokość dodatkowych opłat w przypadku przekroczenia czasu parkowania wyznaczonego na wykupionym bilecie albo nieopłacenia postoju - pozostają bez zmian.
Od października znacznie drożej zapłacimy także za bilety w jarocińskich „emkach” [więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ]. Ale Jarocińskie Linie Autobusowe zapewniają, że funkcjonowanie komunikacji będzie znacznie prostsze i przyjazne dla pasażerów.
Rewolucja nastąpiła właściwie we wszystkich rodzajach biletów. I tak na przykład bilet 150-dniowy w strefie miejskiej - na terenie miasta Jarocin - teraz kosztuje 288 zł, a od października zdrożeje do 400 zł. JLA liczy, że na zmianach zarobi prawie pół miliona złotych w ciągu roku.
W nowym systemie jedyną strefą, gdzie ceny biletów pozostały bez zmian, jest śródmieście Jarocina.
Jedną z ważniejszych zmian jest to, że bilety liniowe, zastąpione zostały strefowymi. Można na ich podstawie podróżować wybraną linią na terenie całej strefy niezależnie od odległości - do tej pory bilet był przypisany do linii o konkretnej długości.
W nowym układzie komunikacyjnym obszar, po którym jeżdżą autobusy JLA, podzielono na 5 - a nie, jak do tej pory 6 - stref. Obejmują one: śródmieście Jarocina, miasto Jarocin, obręb jednej gminy, jednego powiatu oraz dwóch powiatów.
Jeśli na przykład mieszkaniec Jarocina chce teraz pojechać do Cielczy i kupi bilet jednorazowy w strefie obejmującej obszar jednej gminy - w tym przypadku gminy Jarocin - ale w międzyczasie zmieni zdanie i postanowi pojechać do Witaszyc, może to zrobić na postawie tego samego biletu, ponieważ Cielcza i Witaszyce znajdują się w tej samej strefie komunikacyjnej.
W nowym systemie funkcjonowania komunikacji miejskiej do każdej strefy przypisany został konkretny kolor. Paski w kolorze danego obszaru powinny też znaleźć się na przystankach autobusowych.
Czas obowiązywania biletów nie ulega zmianie, nadal są to bilety jednorazowe oraz obowiązujące przez: 1, 3, 14, 30, 90 i 150 dni.
Podwyżki - parkowania na rynki i biletów na „emki” - zostały uchwalone większością głosów radnych z klubu Ziemia Jarocińska.
Nie są one jedynymi, które w ostatnim czasie wprowadzona na terenie gminy Jarocin. W grudniu ubiegłego roku wzrosła wysokość podatku od nieruchomości [więcej na ten temat czytaj TUTAJ]. Natomiast od lipca mamy znacznie wyższe opłaty za śmieci [szczegóły znajdziesz TUTAJ].
Przykładowe centy opłat za parkowanie na Rynku w Jarocinie (parking płatny niestrzeżony poza strefą)
przed zmianą po zmianie
za pierwsze pół godziny 2,00 zł 4,00 zł
za pierwszą godzinę 3,00 zł 5,00 zł
Stawki za parkowanie dłuższe niż godzinę sumują się i tak od października zapłacimy:
za dwie godziny - 10,40 zł
za trzy godziny - 16,20 zł
za cztery godziny - 21,20 zł
za każdą kolejną godzinę - 21,20 zł plus 5 zł