Zima 2021. Służby ratunkowe interweniowały między innym w Witaszycach i Cielczy. Było bardzo niebezpiecznie. Kierowcy i mieszkańcy miasta tradycyjnie już narzekali na reakcję służb odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg.
- Wyjazd z roszkowskiego lasu, jak i cała droga przez las - TRAGEDIA! Samochody lecące na bandy to norma - napisał jeden z użytkowników portalu jarocinska.pl.
Kierowca: Jechał piaskarką i nie sypał
Z kolei inny kierowca skarżył się na stan drogi krajowej nr 11 na odcinku od Jarocina do Pleszewa. Nagrał film, który został opublikowany w mediach społecznościowych. Autor twierdzi, że jechał za pługo-piaskarką, która sporadycznie sypała mieszankę na jezdnię. Tymczasem na całym odcinku DK 11 było bardzo ślisko [ZOBACZ WIDEO NA NASZEJ GŁÓWNEJ STRONIE]
- Jak ja dojeżdżałem do ronda w Jarocinie (to 2 za Orlenem) to on zawijał się na rondzie i poleciał na Pleszew. Na tym całym odcinku może z 3,4 razy coś sypnął, ale to dosłownie przez może 5 sekund, i tak do Pleszewa. Było ślisko. Podczas wyprzedzania trakcja się włączała i dlatego też nie wyprzedziłem jej - relacjonuje kierowca.
Drogowcy. Nie mamy informacji o awarii
Solarka, którą nagrał mieszkaniec ma jarocińskie numery rejestracyjne. Sprawę zasygnalizowaną przez kierowcę przedstawiliśmy dyżurnemu w obwodzie drogowym Jarocin - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu. Dyspozytor nie zgadza się z opinią kierowcy. Jak twierdzi, dzisaj rano z Jarocina na drogi krajowe wyjechało pięć solarek.
- Pod każdą z maszyn mamy dwa GPS-y z czujnikami. Jeden to jest GPS posypu, a drugi pługa, czyli jak maszyna jedzie i ma opuszczony pług, to ja to widzę na komputerze. Z GPS-u nic nie wskazuje, żeby ten pojazd miał awarię. Mam informację, że posyp jest. Zadzwonię do kierowcy, poproszę, żeby podjechał i sprawdzimy, czy miał jakieś przerwy, czy coś się stało na taśmie. Dziękuję za informacje - usłyszeliśmy w obwodzie drogowym Jarocin.
Będziemy wracali do sprawy.
Gotowość do zimowego utrzymania dróg w Wielkopolsce
Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego - czytamy w komunikacie prasowym przesłanym przez poznański oddział. W obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania, a magazyny są zapełnione solą drogową. Służba drogowa GDDKiA pracuje 24 godziny na dobę, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze warunki jazdy.Długość dróg krajowych utrzymywanych przez GDDKiA w Wielkopolsce wynosi 1.529 km.
Drogi krajowe w woj. wielkopolskim w sezonie zimowym 2021/2022 utrzymywane będą w następujących standardach:
• w standardzie I (485 km, tj. 31,72 proc. sieci, w tym 45 km autostrady A2 (odc. Modła -Dąbie), 316 km dróg klasy S (S5, S8, S10, S11), oraz 124 km dróg krajowych (DK12, DK11, DK25, DK92)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
• w standardzie II (996 km, tj. 65,14 proc. sieci)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
• w standardzie III (48 km tj. 3,14 proc. sieci)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 431 pojazdów, w tym:
113 solarek pługosolarek,
227 pługów,
8 pługów wirnikowych,
51 ładowarek,
25 równiarek,
7 Unimogów.
Planowane zużycie soli drogowej wynosi ok. 35 tys. ton, a chlorku wapnia - 80 ton. Średnio na zimowe utrzymanie dróg w regionie wydatkowane jest ok. 20 mln zł rocznie.
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.