reklama

Burmistrz apelował w sejmie o budowę obwodnicy Jaraczewa i ścieżki rowerowej

Opublikowano:
Autor:

Burmistrz apelował w sejmie o budowę obwodnicy Jaraczewa i ścieżki rowerowej - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
12
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościBurmistrz Jaraczewa apelował w Sejmie o jak najszybszą budowę obwodnicy oraz ścieżki rowerowej, by poprawić bezpieczeństwo mieszkańców i uniknąć kolejnych tragedii na drogach.
reklama

Burmistrz Jaraczewa Bartosz Banaszak, wziął udział w posiedzeniu parlamentarnego zespołu ds. Budowy Drogi Ekspresowej S12, które odbyło się w Sejmie w Warszawie. Wystąpił tam w imieniu mieszkańców swojej gminy, zwracając uwagę na kluczowe potrzeby komunikacyjne.

- Przedstawiłem opinie dotyczące planowanego przebiegu drogi ekspresowej S12 i zaapelowałem, by rozważyć przedłużenie tej inwestycji również na zachód Polski. Szczególnie podkreśliłem potrzebę budowy obwodnicy Jaraczewa oraz wróciłem do tematu ścieżki rowerowej z Jaraczewa do Jarocina - podkreślał  burmistrz Bartosz Banaszak.

Obwodnica Jaraczewa potrzebna od dekad

Jednym z najważniejszych tematów poruszanych w Sejmie przez szefa gminy było ponowne zwrócenie uwagi na konieczność budowy obwodnicy Jaraczewa. Jak zaznaczył Jaraczewo jest ostatni miastem na odcinku od Leszna do Kotlina, które nie posiada takiego rozwiązania komunikacyjnego.

reklama

- Teraz buduje się piękna obwodnica Gostynia - Piasków, która będzie już tutaj  do samego Leszna,  obwodnica Borku Wielkopolskiego, obwodnica Jarocina.  A tak naprawdę my zostaliśmy w środku, jako miasto Jaraczewo, z małym rynkiem i przy drodze krajowej nr 12 - mówił włodarz.

 Tymczasem ruch samochodów ciężarowych wciąż odbywa się przez centrum miasta,  co nie tylko zagraża bezpieczeństwu mieszkańców, ale także utrudnia codzienne funkcjonowanie. Rynek w ostatnich latach został przebudowany.  

-Wielokrotnie tam dochodzi niestety do nieszczęśliwych wypadków, do zaklinowania się samochodów na rynku ze względu na to, że rynek mamy w kwadracie i te samochody niestety nie mają gdzie się minąć  - kontynuował.

reklama

Budowa obwodnicy znacząco poprawiłaby bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych, a także usprawniłaby ruch tranzytowy na trasie Leszno - Jarocin.

- Niestety tutaj nie załapaliśmy się do programu 100 obwodnic i tak naprawdę zostaliśmy takimi „sierotkami”, które zostały na samym końcu  z brakiem tej obwodnicy - mówił burmistrz.

 Ścieżka rowerowa Jarocin – Brzostów, by poprawić bezpieczeństwo 

Drugim istotnym tematem poruszonym przez włodarza gminy Jaraczewo była kwestia ścieżki rowerowej z  Jaraczewa do Brzostowa. Choć projekt ten miał już obiecujące fundamenty, obecnie inwestycja utknęła w martwym punkcie.

- Kilka lat temu rolnicy oddali nieodpłatnie grunty pod budowę ścieżki, wykonano projekt, mieliśmy obietnice, że po przejęciu gruntów i opracowaniu dokumentacji ścieżka zostanie wybudowana. Dziś ten temat ucichł - mówił burmistrz Banaszak.

Podkreślał również, że tereny zostały przekazane na rzecz Skarbu Państwa, a umowa trójstronna pomiędzy gminą, starostwem i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad jasno określała dalsze kroki. Niestety, mimo spełnienia wszystkich wymagań formalnych, do realizacji inwestycji nie doszło.

reklama

- Dwa miesiące temu na tej trasie doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął pieszy. To kolejny sygnał, że tej inwestycji nie można odkładać w nieskończoność. Szanowni Państwo ja tutaj przykładam się do sprawy  moich poprzedników. I apeluje do Was z prośbą o interwencję i  możliwość rozmów w  temacie  przede wszystkim tej ścieżki i tej obwodnicy - apelował w Sejmie.

GDDIKiA nie daje nadziei?

Do tematu zarówno obwodnicy, jak i ścieżki rowerowej Jaraczewo - Jarocin wracamy nie po raz pierwszy. Przypomnijmy, że w maju informowaliśmy o odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu. Jak przyznała Alina Cieślak, rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Poznaniu nie ma dobrych wiadomości dla mieszkańców Brzostowa, rowerzystów i samorządu Jaraczewa.  

- Warunkiem koniecznym do realizacji jest uzyskanie finansowania. W planie wydatków na rok 2025 nie zostało ujęte to zadanie - poinformowała rzecznik GDDKiA.

To oznacza, że zarówno budowa obwodnicy, jak i długo wyczekiwanej ścieżki rowerowej nadal pozostają jedynie w sferze planów. 

Kolejny śmiertelny wypadek

Dyskusja o potrzebie budowy ścieżki rowerowej przy DK 12 na odcinku Brzostów - Góra rozgorzała także po ostatnim śmiertelnym wypadku.16 maja życie na drodze krajowej stracił 85-letni mężczyzna.

reklama

-Nieco ponad rok temu pisałem, że jeżdżę tą drogą 4-6 razy dziennie. Zwracałem uwagę że przy DK 12, szczególnie w Brzostowie, przydałaby się ścieżka lub chodnik w kierunku Góry. To droga krajowa o bardzo dużym natężeniu ruchu i bardzo wąskim poboczu. Codziennie tym poboczem rodzice odprowadzają swoje dzieci na przystanki, starsze zaś idą same. Dziś czarny scenariusz niestety na tym odcinku drogi się rozegrał. Proszę władze o rozważeniu budowy chodnika lub ścieżki na tym odcinku drogi - napisał w sieci jeden z internatów

Więcej ścieżek rowerowych to mniej wypadków

Według danych Komendy Głównej Policji, tam gdzie istnieje infrastruktura rowerowa, liczba kolizji i wypadków z udziałem rowerzystów spada nawet o 30-40%. Wydzielenie pasów dla rowerów to nie tylko korzyść dla osób na dwóch kółkach. Mniej rowerzystów na ulicach to płynniejszy ruch samochodowy i mniejsze ryzyko kolizji. Z kolei, piesi zyskują chodniki wolne od rowerów, co poprawia ich bezpieczeństwo i komfort poruszania się.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo