Zawodnicy, sprzęt i obszar pojedynku
W szermierce zawsze rywalizują ze sobą dwie osoby, chociaż czasem organizuje się zawody drużynowe. Najważniejszym elementem wyposażenia szermierza jest oczywiście broń. Rozróżniamy jej trzy rodzaje:
- Szabla,
- Szpada,
- Floret.
Oprócz broni zawodnicy muszą nosić różne stroje ochronne, aby zminimalizować ryzyko obrażeń i kontuzji. Cały ubiór obejmuje przede wszystkim maskę i hełm, które całkowicie zakrywają głowę. Mają one twardą siatkę z przodu, przez którą szermierze mają przegląd całej sytuacji na polu walki. Ponadto wymagana jest kurtka, ochraniacze, rękawice i inne elementy chroniące wybrane partie ciała. Trzy wspomniane wcześniej rodzaje broni mają odpowiednie wzory, a szermierka zasady podporządkowuje każdej z osobna. Walka szermiercza odbywa się na pasie o długości około 14 metrów i szerokości od 1,5 do 2 m. Przyjęło się, że zasady szermierki uwzględniają pole wykonane z metalu lub innego materiału przewodzącego prąd. Trasa ma linię środkową, linie ostrzegawcze i tylne linie graniczne.
Na obu końcach znajduje się szpula lub kołowrotek o długości do 20 metrów. Szermierze przed rozpoczęciem rywalizacji mocują sznurki do szpuli, która na zmianę chowa się i rozciąga. Szpule są przymocowane do skrzynki punktowej, która rejestruje trafienie. W obecnych czasach wykorzystuje się również bezprzewodowe systemy punktowe, które eliminują potrzebę mocowania szpul. Każda walka rozpoczyna się w pozycji „en-garde”, w odległości 4 metrów od siebie. Naprzeciwko pasa stoi sędzia główny, który ocenia cały pojedynek.
Rodzaje broni
- Floret – jest to lekka broń o maksymalnej długości 110 cm i długości rękojeści do 18 cm. Według zasad szermierki ten rodzaj broni nie może ważyć więcej niż 500 gram,
- Szpada – druga broń służąca do techniki pchnięć. Ma ona te same wymiary, co floret oprócz wagi. Szpada jest cięższa od floretu o 270 gram,
- Szabla – jej maksymalna długość wynosi 105 cm, a długość rękojeści nie może przekraczać 17 cm. Waga szabli to 500 gram. Dozwolone techniki to cięcie i pchnięcia.
Punktacja
Jakie szermierka zasady ma w stosunku do punktacji? Odbywa się ona w trzech wariantach w zależności od rodzaju broni. Podczas korzystania z floretu uderza się tylko w tułów, szyję, pachwinę i plecy. Punkty można zdobyć tylko za pomocą czubka broni, a nie boku ostrza. Szermierze szpadowi mogą zdobyć punkty, dotykając z odpowiednim naciskiem dowolnej części ciała rywala. W szabli punkty naliczane są wyłącznie za trafienie powyżej pasa. Jest to jedyny rodzaj szermierki, w którym zawodnicy starają się, tnąc ostrzem o głowę, ramiona lub inne górne partie ciała. W pozostałych dwóch wariantach najlepszą uznawaną techniką jest pchnięcie. Inne są też zasady przydzielania punktów w sytuacji, gdy obaj zawodnicy trafią się równocześnie. Trafienie zalicza się temu, kto dokonał tego jako pierwszy, lub obu, jeśli różnica czasowa jest mniejsza od 0,2 sekundy.
Szermierka to niszowy sport, który nie zawsze jest dostępny w firmach bukmacherskich. Jeśli jednak interesujesz się tą dyscypliną sportu i szukasz odpowiedniego serwisu do typowania, to jednym z nich jest Totalbet. Firma działa na polskim rynku od lat i cieszy się sporym uznaniem wśród graczy. W ofercie można znaleźć najważniejsze turnieje szermierki rozgrywane na całym świecie. Ponadto freebet totalbet za rejestrację konta i wykonanie prostych czynności gwarantuje darmowe środki na grę nawet do kwoty 40 zł. Dzięki temu każdy gracz może bez wpłacania własnym pieniędzy sprawdzić funkcjonalność strony i aplikacji mobilnej legalnego bukmachera Totalbet, który posiada aktualną licencję Ministerstwa Finansów.
Czas rywalizacji
Poznaliście już, co to jest szermierka. Teraz czas na informacje o rozgrywanych pojedynkach. Walki szermierzy odbywają się do 15 zdobytych punktów. Ponadto są one również ograniczone czasowo. Maksymalny czas każdego meczu szermierczego to 9 minut, podzielony na trzy okresy trwające po 3 minuty. Każdy okres może się zakończyć przed trzyminutowym terminem, jeśli szermierz osiągnie na tablicy wyników 5 punktów. Po każdej części pojedynku zarządzana jest 60-sekundowa przerwa. Jeśli skończy się czas, zanim szermierz uzyska 15 punktów, zawodnik z największą liczbą pkt na koncie wygrywa. W przypadku remisu następuje „nagła śmierć”, która trwa minutę. Wygrywa szermierz, który jako pierwszy uzyska punkt przewagi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.