Świadczenie w ramach programu „Dobry Start”, zwanego również „300 plus” przysługuje na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Jeśli dziecko jest niepełnosprawne i uczy się - wsparcie przysługuje do ukończenia przez nie 24. roku życia. Dwa lata temu wprowadzono zmiany i z pomocy mogą korzystać również uczniowie placówek policealnych i szkół dla dorosłych. Program nie obejmuje dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne - ani w przedszkolu, ani w „zerówce” w szkole.
"Dobry Start". Do kiedy przyjmowane są wnioski?
Wnioski można składać końca listopada. Jednak, im później, tym dłużej trzeba będzie poczekać na pieniądze. Tylko złożenie dokumentu w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek wpłynie w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to wsparcie trafi do rodziny w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Na co można wydać 300 plus? Czy trzeba zbierać rachunki?
Program został pomyślany jako wsparcie dla rodziców kompletujących wyprawkę szkolną dla dzieci. Nie ma jednak wymogu przeznaczenie pieniędzy na ten cel. Nie trzeba w żaden sposób raportować wydatków - okazywać paragonów czy faktur.Świadczenie jest zwolnione z podatku. Oznacza to, że rodzina otrzyma pieniądze w pełnej wysokości. Ponadto środki te są wyłączone spod egzekucji komorniczej. Nie wlicza się ich też do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z pomocy społecznej. Otrzymanie 300 zł na wyprawkę szkolną nie spowoduje zatem utraty żadnego z zasiłków.
W programie nie obowiązuje kryterium dochodowe. Pieniądze zostaną przyznane na każde dziecko, które spełnia warunki związane z wiekiem i uczy się. Nie następuje to jednak automatycznie, należy złożyć wniosek.
"Dobry Start". Jak złożyć wniosek o pieniądze na wyprawkę szkolną?
Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną. Można to zrobić na trzy sposoby:
- poprzez portal Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
Do założenia profilu na PUE: adres mailowy, numer telefonu, hasło minimum 8 znaków- duże litery, małe litery, cyfry i znak specjalny.
Do wysłania wniosku o 300plus: PESEL dziecka i swój, nazwa i adres szkoły, numer rachunku bankowego.
- poprzez portal Emp@tia
- poprzez bankowość elektroniczną
Świadczenie będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych - w miejsce ośrodków pomocy społecznej. Według nowych zasad, wypłata pieniędzy ma odbywać się wyłącznie w formie bezgotówkowej, czyli na wskazane przez rodzica konto bankowe.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.