reklama
reklama

Umowa zlecenie a umowa o pracę - którą zawrzeć?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: zdjęcie partnera

Umowa zlecenie a umowa o pracę - którą zawrzeć? - Zdjęcie główne

foto zdjęcie partnera

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Artykuł partnera Bardzo często możemy spotkać się z określeniem, że umowa zlecenie to tzw. śmieciówka i tylko umowa o pracę jest zabezpieczeniem dla pracownika. Są jednak sytuacje, gdy dużo korzystniejsza będzie umowa zlecenie. W tym tekście wyjaśnimy jak zdolność kredytowa zmienia się wraz z powyższymi umowami, jaka umowa jest korzystniejsza i w jaki sposób wyliczyć składki na ZUS z obydwu zobowiązań
reklama

Jeżeli chodzi o kwestie prawne, to umowa zlecenie regulowana jest przed Kodeks cywilny, a umowa o pracę przez Kodeks pracy. Różnic jest jednak oczywiście dużo więcej.

Umowa o pracę - najważniejsze informacje

„Umowa o pracę to podstawowa forma świadczenia usług na linii pracodawca – pracownik. Pracodawca zobowiązuje się do płacenia konkretnej kwoty za wymieniony w umowie czas pracy (nie niższej niż ustawowa najniższa kwota krajowa brutto), natomiast pracownik ma obowiązek świadczyć pracę w miejscu i czasie wymienionym przez pracodawcę. Większość kwestii, jeżeli chodzi o umowę o pracę reguluje Kodeks pracy” – mówi specjalista z aasa.

Wśród nich jest między innymi wspomniana kwestia minimalnej kwoty wynagrodzenia, ale też płacenia za ewentualne nadgodziny, kwestie urlopu (to prawo pracownika), zwolnień lekarskich i podobnych. Kodeks reguluje też sytuacje związane z wypowiedzeniem umowy o prace, termin takiego wypowiedzenia, jego tryb i sposób oraz kwestie ewentualnej odprawy.

Pracownik na umowie o pracę jest dość mocno chroniony, ale też ma pewne zobowiązania. Przede wszystkim musi odprowadzać składki ZUS (emerytalne i zdrowotne), niezależnie od statusu społecznego czy innych ubezpieczeń. Część składek opłaca natomiast pracodawca. Co więcej, pracownik musi stawiać się o określonych godzinach do pracy w wyznaczonym miejscu.

Warto nadmienić, że umowa o pracę może być zawarta na cały etat lub w ograniczonym czasie świadczenia pracy. Może mieć również wymiar czasu nieokreślonego lub być zawierana na czas określony (np. na próbne 3 miesiące).

Umowa o pracę a składki ZUS

Jak już wspomnieliśmy, pracownik i pracodawca zobowiązani są do odprowadzania składek ZUS z umowy o prace, niezależnie od jej wymiaru godzinowego. Obliczyć takowe pomoże kalkulator płac, bo nie zawsze mają one jedną wysokość. W przypadku świadczenia pracowniczego składki oblicza się od kwoty brutto (nieopodatkowanej i nieoskładkowanej).

Do ZUS mamy obowiązek odprowadzić następujące składki:

  1. Składka na ubezpieczenie chorobowe – w tym momencie to 2,45 procent wartości umowy brutto,
  2. Składka na ubezpieczenie rentowe – aktualnie to 1,50 procent wartości umowy (pozostałe 6,5 procent reguluje pracodawca),
  3. Składka na ubezpieczenie emerytalne – to 9,76 procent (drugie tyle musi wnieść pracodawca).
„Zarówno ZUS jak i ewentualny podatek dochodowy potrąca pracodawca i to on sam robi przelewy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pracownik otrzymuje już pensję, która jest wolna od wszelkiego rodzaju składek ubezpieczeniowo-skarbowych. W przypadku, gdy pracodawca nie wnosi składek ZUS, pracownik ma obowiązek powiadomić o tym odpowiedni organ Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i wnieść o procedurę wyjaśniającą. W innej sytuacji ZUS może orzec, że pracownik był współwinny nieodprowadzaniu składek i zażąda od niego uregulowania należności” – ostrzega ekspert finansowy z www.aasapolska.pl  

Umowa zlecenie - najważniejsze informacje

Umowa zlecenie to nie standardowa umowa o świadczenie pracownicze, a rodzaj kontraktu pomiędzy zlecającym daną pracę i zleceniobiorcą tej usługi. Nie możemy mówić o pracodawcy i pracowniku, a właśnie o zleceniodawcy i zleceniobiorcy. Umowa zlecenie wchodzi w ramy tzw. umów cywilnoprawnych.

Umowa zlecenie powinna określać konkretną usługę, na którą jest podpisywana. To oznacza, że – w przeciwieństwie do umowy o pracę, gdzie zakres obowiązków może być szeroki – strony decydują o zleceniu danego działania np. myciu okien w firmie X. Pamiętajmy, że umowa zlecenie nie powinna być określona czasowo (to znaczy, nie można zawierać informacji, że zleceniobiorca ma myć okna przez 8 godzin), a liczy się tu efekt (okna mają być umyte).

W przypadku umowy zlecenia zleceniobiorcy nie przysługuje prawo do urlopu, a wypowiedzenie umowy określone jest w jej treści.

Umowa zlecenie jest korzystna dla:

  1. a) Studentów, którzy nie muszą opłacać składek ZUS,
  2. b) Emerytów, którzy mogą pracować przy pobieraniu emerytury,
  3. c) Osób, które posiadają już umowę o pracę u danego pracodawcy, nie można podpisać dwóch umów o pracę z jedną firmą, jeżeli ta chce zlecić dodatkowe obowiązki, powinna podpisać umowę zlecenie.
Pamiętajmy, że umowa o pracę wymaga okresowych badań lekarskich, zezwalających na świadczenie pracy. W przypadku zlecenia nie ma takiej konieczności.

Umowa zlecenie a składki ZUS

Umowa zlecenie jest już oskładkowana (do niedawna nie było obowiązku odprowadzania ZUS). Ze składek na umowie zlecenie zwolnieni są jednak:

  • Studenci, uczniowie i doktoranci do ukończenia 26 roku życia,
  • Osoby świadczące zlecenie na rzecz innego zleceniodawcy niż ten, u którego są zatrudnione na umowie o pracę (jeżeli osiągnięta z niej kwota jest równa najniższej kwocie wynagrodzenia brutto).
Jeżeli osoba świadczy dwie umowy zlecenie to składki są pobierane wyłącznie z tej, która była podpisywana wcześniej.

A ile wynoszą składki na umowie zlecenie? Tu również musimy podeprzeć się wartościami procentowymi. Ubezpieczenie emerytalne wynosi 19,52 procent podstawy wymiaru, ubezpieczenie rentowe to 8 procent, a zdrowotne – 9 procent. Ubezpieczenie chorobowe nie jest w tym przypadku konieczne (jednak bez niego zleceniobiorca nie ma co liczyć na zwolnienie lekarskie).

Umowa o pracę a zdolność kredytowa

Zdolność kredytowa to określona możliwość wzięcia pożyczki lub zobowiązania finansowego jak kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy lub inny. Zdolność określa wartość kwotową, jaką może osiągnąć kredytobiorca, składają wniosek. Jak umowa o pracę wpływa na zdolność kredytową?

Do wyliczenia takiej zdolności służy kalkulator zdolności kredytowej. Osoba zainteresowana kredytem lub pożyczką powinna wypełnić tam wszelkie rubryki, podając między innymi kwotę wynagrodzenia netto, pozostałe zobowiązania, miejsce zatrudnienia, liczbę dzieci i pozostałych osób na utrzymaniu, a także miejsce i formę zatrudnienia. W przypadku umów o pracę najkorzystniejsze są te na czas nieokreślony.

Dlaczego tak jest? Instytucje finansowe traktują umowę jako pewną formę zatrudnienia. Trudniej jest pracodawcy takową wypowiedzieć, a w niektórych przypadkach pracownikowi należy się odprawa. Co więcej, pracownikowi po zwolnieniu przysługuje m.in. zasiłek dla bezrobotnych. Dla banków jest to zapewnienie, że kredyt będzie spłacany niezależnie od aktualnej sytuacji na rynku pracy.

Umowa o pracę bardzo korzystnie wpływa szczególnie na długoterminowe zobowiązania kredytowe np. kredyt hipoteczny. W takim przypadku wskazane jest posiadanie umowy na czas nieokreślony. Oczywiście, kwotę, jaka bank jest w stanie pożyczyć określa też nasze wynagrodzenie. Jeżeli to jest na poziomie najniższej krajowej, to kwota udzielonego świadczenia finansowego będzie odpowiednio mniejsza niż jeżeli wynagrodzenie będzie kilka razy wyższe.

Umowa zlecenie a zdolność kredytowa

Czy w przypadku umowy zlecenie zostają w takim razie chwilówki? Nie do końca. Pożyczka na umowę zlecenie jest również możliwa. Takich udziela Aasa Polska, instytucja finansowa oferująca pożyczki ratalne osobom posiadającym stały i udokumentowany dochód. Więcej na temat warunków pożyczki można przeczytać tutaj

Oczywiście, kredyt hipoteczny na umowie zlecenie jest prawie niemożliwy do zdobycia, ale już kredyt gotówkowy – owszem. Jego wysokość zależy oczywiście również od kwoty netto, jaką średnio miesięcznie zarabia zleceniobiorca (do jej obliczenia można wykorzystać kalkulator wynagrodzeń). Pamiętajmy jednak, że taka sama kwota wynagrodzenia netto na umowie o pracę i umowie zlecenie oznacza wyższą zdolność kredytową dla osób zatrudnionych na umowie o pracę.

Ciekawym sposobem podwyższenia zdolności kredytowej jest wykazanie, że poza umową o pracę potencjalny kredytobiorca ma również dochód z umów zlecenie. To zwiększa zaufanie banku i daje możliwość uzyskania większej pożyczki lub innego produktu bankowego.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama