Po pierwsze: analiza i strategia
Działania mające na celu poprawę pozycji strony warto zacząć od sprawdzenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania dla najważniejszych fraz z danej branży. Można zrobić to ręcznie, ale dużo lepszym i bardziej miarodajnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z dedykowanych narzędzi. Poza widocznością własnego serwisu, należy też zbadać ten parametr na konkurencyjnych stron.Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych powinno opierać się na stworzonej wcześniej strategii, której kluczowym elementem są właściwie dobrane frazy kluczowe. W zależności od specyfiki branży, modelu działania, planowanych celów oraz dostępnego budżetu, możemy wybrać jeden z następujących typów pozycjonowania:
- ogólne: dla kilku najważniejszych fraz związanych z danym produktem, usługą lub sektorem rynku. Często okazuje się ono bardzo trudne ze względu na ich dużą konkurencyjność;
- szerokie: dla wielu (nawet kilku tysięcy) fraz branżowych. Wymaga sporych nakładów, ale daje sporą pewność poprawy widoczności strony;
- lokalne: stosowane w przypadku firm, których przynajmniej część oferty dostępna jest stacjonarnie. Koncentruje się na frazach z długim ogonem – w formacie „produkt/usługa/branża” + „lokalizacja”.
Po drugie: zadbaj o dobrą treść
Dla powodzenia kampanii SEO równie duże znaczenie ma jakość treści – tak tych publikowanych na stronie, jak i w serwisach zewnętrznych. Powinna ona być zoptymalizowana pod kątem fraz kluczowych i przydatna dla użytkowników. Dla wysokiej pozycji strony najistotniejsze są trzy kwestie:
- duplicate content: treść koniecznie musi być unikalna i nieskopiowana z innych źródeł;
- topical authority, zakładająca regularne tworzenie contentu wysokiej jakości, tematycznie bezpośrednio nawiązującego do danej branży;
- evergreen, czyli „wiecznie zielona”. Pod tym określeniem kryją się tematy zawsze lub przez długi czas pojawiające się w zapytaniach związanych z branżą.
Po trzecie: zoptymalizuj serwis
Trzeci z filarów to optymalizacja kodu źródłowego strony. Jej najważniejsze aspekty to:
- umieszczenie słów kluczowych w odpowiednich miejscach: powinny znaleźć się w nagłówkach, atrybutach ALT grafik i multimediów, treści oraz opisach meta description;
- poprawa działania strony, która powinna być responsywna (dopasowywać się do różnych urządzeń – przede wszystkim mobilnych) oraz szybko się ładować;
- obecność pliku robots.txt mapy serwisu w formacie XML oraz bezpiecznego protokołu HTTPS;
- odpowiednia struktura podstron, które muszą zawierać jeden nagłówek H1 i kilka H2.