Od stycznia zmienia się system przyjęć pacjentów do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Jarocinie. Nowe zasady mają uporządkować organizację pracy SOR-u i skrócić czas oczekiwania pacjentów na pomoc lekarską.
Nowy system, który jest już wprowadzany w jarocińskim SOR-ze stanowi projekt ministerstwa zdrowia - to tak zwany TOP SOR, czyli Tryb Obsługi Pacjenta. Pacjent, po zarejestrowaniu się w oddziale ratunkowym, zostanie przydzielony do jednej z 4 kategorii. W każdej z nich jest inny czas oczekiwania:
czerwona - konieczna natychmiastowa pomoc,
żółta - konieczna pomoc z możliwym krótkim czasem oczekiwania,
zielona - czas oczekiwania może wynieść do 240 minut,
niebieska - czas oczekiwania na przyjęcie do 360 minut, a w praktyce - bez określenia górnej granicy.
Kolejne zmiany na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym
Dodatkowo, ponieważ dane o czasie oczekiwania na SOR-ach mają być dostępne online, ministerstwo zdrowia spodziewa się, że pacjenci będą z tego korzystali i w razie nagłej potrzeby uzyskania pomocy lekarskiej udadzą się na ten najbliższy SOR, gdzie czas oczekiwania jest najkrótszy albo - jeśli problem zdrowotny nie jest poważny - zrezygnują z szukania pomocy na SOR-ze.
Poza tym pełne wdrożenie nowego systemu ma - w ocenie ministerstwa - umożliwić podział dyżurów szpitalnych na tak zwane ostre i tępe. Takie zróżnicowanie ma zmniejszyć zapotrzebowanie kadrowe w szpitalach.
Placówki, w których funkcjonuje SOR - tak jak w Jarocinie, nie będą musiały codziennie zapewniać pełnej obsady medycznej na szpitalnym oddziale ratunkowym, ale również na przykład utrzymywać w pełnej gotowości bloku operacyjnego. Projekt przewiduje bowiem zawieranie porozumień między szpitalami znajdującymi się w okolicy na wymienne pełnienie dyżurów ostrych.
Jak zmiany na jarocińskim SOR-ze ocenia jego szef
Jedną z placówek, które uczestniczącą w pilotażu projektu TOP SOR jest Szpital Powiatowy w Jarocinie. W naszym SOR-ze zakończono już montaż infrastruktury technicznej - biletomatu, monitorów, systemu powiadamiania głosowego oraz okablowania.
- System jest dopiero włączany do użytkowania, dlatego nie jestem jeszcze w stanie powiedzieć, jak on się sprawdzi w praktyce i jakie efekty przyniesie - mówi Marek Stawski, kierownik Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Jarocinie. - Jeśli chodzi o przydział pacjentów zgłaszających się na SOR do jednej z czterech kategorii, my to robimy od kiedy jestem tu szefem, czyli od mniej więcej dwóch lat. Nie jest to niczym odkrywczym dla nas. Nowe na pewno jest ujęcie tego w centralny system komputerowy. Dzięki centralizacji zarządzający systemem ratownictwa medycznego będą mieć wgląd online w stan liczbowy pacjentów w SOR-ach - wyjaśnia doktor Stawski.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.