Budżet obywatelski to proces współdecydowania mieszkańców o części wydatków budżetu gminy poprzez zgłaszanie własnych projektów, a następnie wspólny wybór określonych zadań do realizacji. Jest on formą konsultacji społecznych dającą możliwość zgłaszania i promowania własnych pomysłów na rzecz mieszkańców, które mają się przyczynić do poprawienia funkcjonowania gminy.
Budżet obywatelski to publiczne pieniądze, o których przeznaczeniu zadecydują mieszkańcy. Nie są to dodatkowe środki, lecz konkretne kwoty będące częścią budżetu gminy. W roku 2026 będzie to 50 tys. zł. Zadanie o charakterze inwestycyjnym i nieinwestycyjnym może zgłosić każdy mieszkaniec Żerkowa, z wyjątkiem osób będących członkami zespołu wspierającego.
W skrócie oznacza to, że:
- mieszkańcy Żerkowa zgłaszają propozycje projektów do budżetu, które następnie są analizowane pod kątem możliwości realizacji
- propozycje projektów, które pomyślnie przeszły weryfikację poddaje się pod powszechne i bezpośrednie głosowanie;
- najwyżej ocenione lub najczęściej wskazywane propozycje projektów przeznacza się do realizacji, wpisując je do budżetu.
Do 18 lipca można zgłaszać kandydatów do zespołu wspierającego konsultacje. O wyborze zadecyduje losowanie
Burmistrz Miasta i Gminy Żerków ogłosił na początku lipca nabór kandydatów na członków zespołu wspierającego. Dane mieszkańców Żerkowa należy zgłaszać na specjalnym formularzu, który można pobrać w Punkcie Obsługi Klienta w Urzędzie Miasta i Gminy Żerków oraz na stronie internetowej: https://www.zerkow.pl/asp/budzet-obywatelski,393,,1W skład grupy oprócz mieszkańców wejdą też przedstawiciele rady miejskiej oraz pracownicy urzędu. Praca w zespole ma charakter społeczny i jest związana z dyspozycyjnością oraz gotowością do uczestniczenia w posiedzeniach. Wypełniony formularz zgłoszeniowy należy złożyć do piątku 18 lipca w formie papierowej w UMiG Żerków. Możliwe jest również przesłanie skanu drogą elektroniczną na adres: budzetobywatelski@zerkow.pl.
Wybór członków zespołu spośród zgłoszonych kandydatów nastąpi 21 lipca podczas losowania, które odbędzie się o godz. 15.00 w sali sesyjnej żerkowskiego urzędu. Informacja o wynikach naboru zostanie opublikowana w formie zarządzenia na stronie internetowej urzędu, a osoby powołane zostaną dodatkowo powiadomione telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
Harmonogram działań związanych z utworzeniem w Żerkowie budżetu obywatelskiego
- 2-18 lipca - nabór kandydatów repezentujących społeczność lokalną do pracy w zespole wspierającym
- 22 lipca - 22 sierpnia - składanie przez mieszkańców propozycji projektów do budżetu obywatelskiego
- 25 sierpnia - 5 września - weryfikacja i zakwalifikowanie projektów przez zespół wspierający
- 8 września - przedstawienie ostatecznej listy zgłoszonych projektów, spełniających wymogi formalne, merytoryczne i prawne
- 9-26 września - głosowanie nad projektami przez mieszkańców miasta Żerków
- 30 września - Przeliczenie głosów i ogłoszenie wybranych w głosowaniu projektów
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.