Pomimo wielu ostrzeżeń i informacji medialnych na temat metod działania oszustów, wciąż dochodzi do przestępstw, w których ludzie tracą swoje pieniądze.
Kolejne oszustwo na pracownika banku w Jarocinie i okolicy
W ostatnim czasie nasilił się proceder udawania pracowników banków. Oszuści wykorzystują telefoniczne połączenie głosowe z potencjalną ofiarą i podając się za osobę reprezentującą instytucję finansową, nakłaniają ofiarę do wykonania przelewu środków na wskazany rachunek bankowy. W ten sposób „czyszczą” nasze konta. Jeszcze inni, aby chronić oszczędności, proszą o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej.
Mieszkaniec gminy Jarocin stracił kilka tysięcy złotych
Jarocińska policja poinformowała o kolejnym oszustwie na pracownika banku
- Do 45-letniego mężczyzny mieszkańca gminy Jarocin zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku i zapytała się, czy mężczyzna złożył wniosek o kredyt. Jarocinianin odpowiedział, że nie. Fałszywy pracownik banku podjął rozmowę z mieszkańcem gminy Jarocin. Wmówił mu, że ktoś usiłuje się włamać na jego konto. Mężczyzna wykonywał polecenia rzekomego pracownika banku. 45-latek przekazał trzy kody blik i stracił i 9.700 zł - mówi asp. sztab. Agnieszka Zaworska, oficer prasowy KPP w Jarocinie.
Do oszustwa na pracownika banku wykorzystywany jest spoofing telefoniczny. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi odbierający na wyświetlaczu swojego telefonu. Technologie pozwalają na to, że dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące. Nowoczesne technologie wykorzystywane przez sprawców umożliwiają wyświetlanie na Twoim telefonie numeru np. policyjnego lub innej instytucji jako numeru dzwoniącego. Jest to bardzo mylące i może prowadzić do utraty czujności
Policjanci przypominają i ostrzegają
- jeżeli przeprowadzana rozmowa wydaje Ci się podejrzana, a numer, z którego dzwoni, oszust jest tożsamy z numerem na stronie danej instytucji ROZŁĄCZ SIĘ. Rekomendacje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości to zasada 30 sekund. Odczekaj minimum pół minuty. Następnie zadzwoń do banku/instytucji/osoby, z którą rozmawiałeś, ale WPISZ NUMER SAMODZIELNIE - nie korzystaj z listy ostatnich połączeń,
- pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS;
- nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
- tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię.
Należy też pamiętać, by wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy powiadamiać policję - dzwoniąc na numer alarmowy 112.
ZOBACZ TAKŻE:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.