Jarocińscy kryminalni prowadzą szereg spraw związanych z internetowymi oszustwami, których ofiarami padają mieszkańcy naszego terenu. Mimo powtarzających się informacji i ciągłych ostrzeżeń, wciąż pojawiają się nowe przypadki. Ostatnio podawaliśmy o oszuście, który przejął dane do logowania w banku. Wziął cztery kredyty na mieszkankę gminy Jarocin.
Oszustwo internetowe „na znajomego”. Mieszkanka gminy Jarocin myślała, że pomaga, a straciła pieniądze
Jarocińska policja przekazała informację o kolejnym przestępcy w sieci
- 29-letnia mieszkanka gminy Jarocin powiadomiła policję, że skontaktowała się z nią osoba podająca się za znajomą, wyłudziła wygenerowane kody BLIK i spowodowała straty w kwocie 850 zł – podaje asp. sztab. Agnieszka Zaworska, oficer prasowy KPP w Jarocinie.
Na czym polega oszustwa na „BLIK-a”
Oszustwo na tzw. „BLIK-a” polega na tym, że przestępca włamuje się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą, np. że właśnie stoi przy kasie i zapomniał portfela. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że właśnie pożyczyła pieniądze komuś znajomemu.Ofiarą tego oszustwa można też paść podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach internetowych. Oszuści wystawiając rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają nr konta, tylko proszą o kod BLIK, dzięki któremu niezwłocznie wypłacą pieniądze, obiecując przy tym natychmiastową wysyłkę zakupionego towaru.Kupujący myśląc, że po dokonaniu w ten sposób płatności, zamawiany towar zostanie do niego szybciej wysłany. Policja zaznacza, że osoba, która otrzyma ten kod jest całkowicie anonimowa. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać kodu BLIK, tylko poprosić o nr konta, dane do przelewu lub wysyłkę za pobraniem i w obecności kuriera sprawdzić paczkę.
Jarocińska policja apeluje o ostrożność
Jarocińscy policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. Podczas zakupów internetowych, kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania i nie klikajmy w nieznane linki.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
• stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
• potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
• sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
• chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
ZOBACZ TAKŻE
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.