Jarocińscy policjanci wspólnie z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei prowadzili działania w rejonach przejazdów kolejowych. Pomimo apeli o zachowanie ostrożności w tych miejscach wielu z kierowców o tym zapomina, często narażając siebie i swoich bliskich na niebezpieczne sytuacje, które mogą zakończyć się tragicznie.
Pomimo kampanii społecznych emitowanych w ogólnopolskich mediach skierowanych zarówno do dzieci jak i dorosłych, a także wyposażenia przejazdów kolejowych w odpowiednie znaki, światła oraz szlabany, w dalszym ciągu dochodzi na nich do wypadków często ze skutkiem śmiertelnym. Ich przyczyną jest najczęściej ludzka bezmyślność, pośpiech i przekonanie, że "mi się nic nie stanie"
- Działania pod hasłem "Zatrzymaj się i żyj!" pokazały pełniącym tam służbę policjantom i funkcjonariuszom SOK, że nadal bardzo wiele osób lekceważy sobie znak STOP usytuowany przed przejazdem i przepisy, które mówią wyraźnie, że nawet jeśli szlabany nie są opuszczone a sygnalizator nie świeci na czerwono, należy bezwzględnie się zatrzymać przed wjazdem na tory – przypomina st. asp. Agnieszka Zaworska, oficer prasowy KPP w Jarocinie.
- Wystarczy awaria sprzętu, ludzki błąd by doszło do tragedii. Ogromna większość zderzeń innych uczestników z pociągiem kończy się śmiercią kierowców, pasażerów, pieszych i rowerzystów – dodaje policjantka.
- Wszystko było ładnie i zgodnie z przepisami, dopóki oznakowany radiowóz stał w pobliżu przejazdu. Gdy jego miejsce zajął radiowóz nieoznakowany, kierowcy zapomnieli, że ich obowiązkiem, na każdym przejeździe kolejowym, jest zatrzymać się i sprawdzić, czy nie nadjeżdża pociąg - podkreśla st. asp. Agnieszka Zaworska, oficer prasowy KPP w Jarocinie.
Kierujący zbliżający się do przejazdu kolejowego ma obowiązek ograniczyć prędkość a przed torowiskiem zatrzymać się i sprawdzić sytuację na przejeździe. Dotyczy wszystkich – bez wyjątku – przejazdów kolejowych: zarówno tych, które wyposażono w urządzenia zabezpieczające, jak i tych które takich urządzeń nie posiadają.
Zachowanie kierującego przed i na przejeździe kolejowym
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2.Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.