Policjanci apelują: zanim udostępnimy komuś kod BLIK upewnijmy się, że rzeczywiście kontaktuje się z nami nasz krewny lub znajomy, który potrzebuje pożyczki. W przeciwnym razie z naszego konta mogą zniknąć znaczne sumy pieniędzy. Ostatnio taki apel wystosowały też Orły Jarocina. To amatorska drużyna sportowa złożona z funkcjonariuszy ziemi jarocińskiej. W mediach społecznościowych przestrzegają przed różnego rodzaju oszustwami w sieci. Posty piszą prostym językiem tak, aby trafiły do nas. Niedawno omówili oszustwo „NA BLIKA”
Oszuści podszywają się pod naszych znajomych
Przestępca wykorzystując swoje informatyczne umiejętności przejmuje kontrolę nad profilem użytkownika w mediach społecznościowych i podszywa się pod naszego znajomego.
„Masz przyjaciela o imieniu Adam. Adamowi właśnie oszust przełamał zabezpieczenia do profilu na Facebooku i przejął nad nim kontrolę. Mija kilka minut i ... dźwięk powiadomienia Twojego telefonu” - piszą Orły Jarocina.
Odczytujemy wiadomość z Messengera od Adama.
"Cześć kolego. Jestem na stacji benzynowej. Mam problem z kartą. Muszę zapłacić 400 zł. Daj mi Blika. Jutro Ci oddam kasę."
Najczęściej niczego nie podejrzewając wysyłamy kod Blik.
Jeden oszust udawał członka rodziny, a drugi koleżankę
Tych apeli zapewne nie czytały dwie mieszkanku gminy Jarocin. Policja w Jarocinie poinformowała o kolejnych oszustwach "NA BLIKA"
- Doszło do oszustwa metodą „NA BLIKA w ten sposób że nieznana osoba podając się, za pośrednictwem komunikatora messenger, za osobę z rodziny poszkodowanej poprosiła o kod blik, a następnie po jego uzyskaniu dokonała wypłaty środków finansowych z konta pokrzywdzonej w kwocie 1000 zł – informuje asp. sztab. Agnieszka Zaworska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Jarocinie.
Pokrzywdzoną jest 35-letnia mieszkanka gminy Jarocin.
- W tym samym dniu ofiarą oszustwa „Na BLIKA" padła także 40-letnia mieszkanka gminy Jarocin, która kod blik wysłała osobie podającej się za jej koleżankę. Straciła 1000 zł – podaje policjantka.
Jak się chronić przed oszustwami w sieci?
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
- potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej bank
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.