Głównym celem budowy ścieżek rowerowych jest oddzielenie ruchu rowerowego od samochodowego. Takie rozwiązanie znacząco zmniejsza ryzyko wypadków drogowych z udziałem rowerzystów.
Więcej ścieżek rowerowych to mniej wypadków
Według danych Komendy Głównej Policji, tam gdzie istnieje infrastruktura rowerowa, liczba kolizji i wypadków z udziałem rowerzystów spada nawet o 30-40%. Wydzielenie pasów dla rowerów to nie tylko korzyść dla osób na dwóch kółkach. Mniej rowerzystów na ulicach to płynniejszy ruch samochodowy i mniejsze ryzyko kolizji. Z kolei, piesi zyskują chodniki wolne od rowerów, co poprawia ich bezpieczeństwo i komfort poruszania się.Budowa ścieżek rowerowych często odbywa się przy wsparciu środków unijnych i rządowych. Wiele samorządów podejmuje działania mające na celu stworzenie spójnej i bezpiecznej sieci tras rowerowych. Jakie działania podjął samorząd Jaraczewa?
Jakie są szanse na ścieżkę rowerową przy DK 12 w gminie Jaraczewo?
Dyskusja o potrzebie budowy ścieżki rowerowej przy DK 12 na odcinku Brzostów - Góra rozgorzała po śmiertelnym wypadku. 16 maja życie na drodze krajowej stracił 85-letni mężczyzna. Został potrącony przez ciężarówkę.
Nieco ponad rok temu pisałem, że jeżdżę tą drogą 4-6 razy dziennie. Zwracałem uwagę że przy DK 12, szczególnie w Brzostowie, przydałaby się ścieżka lub chodnik w kierunku Góry. To droga krajowa o bardzo dużym natężeniu ruchu i bardzo wąskim poboczu. Codziennie tym poboczem rodzice odprowadzają swoje dzieci na przystanki, starsze zaś idą same. Dziś czarny scenariusz niestety na tym odcinku drogi się rozegrał. Proszę władze o rozważeniu budowy chodnika lub ścieżki na tym odcinku drogi - napisał w sieci jeden z internatów.
Gmina Jaraczewo pozyskała grunty pod budowę ścieżki rowerowej przy DK 12
Jak informuje Dawid Wyremblewski, sekretarz gminy Jaraczewo, samorząd przejął bezpłatnie grunty od mieszkańców pod budowę ścieżki.
- Wszyscy, bez żadnego wyjątku, oddali potrzebną ziemię, żeby poszerzyć ten pas ruchu - zaznacza sekretarz.
Gmina pokryła koszty geodety i notariusza, a pozyskane grunty przekazała GDDKiA - zarządcy trasy.
- GDDKiA ma teraz odpowiednio szeroki pas i tylko potrzeba ich dobrej woli, żeby tę inwestycję tam wykonać. 21 maja wystosowaliśmy pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o potraktowanie tej inwestycji jako pilnej. Jednocześnie przypomnieliśmy, że my przejęliśmy grunty. Będziemy też interweniować u parlamentarzystów, żeby lobbowali za budowę ścieżki - mówi Dawid Wyremblewski.
Czy GDDKiA ma pieniądze na budowę ścieżki rowerowej w Brzostowie?
Poznański oddział GDDKiA nie ma jednak ma dobrych informacji dla mieszkańców Brzostowa, rowerzystów i samorządu Jaraczewa.
- Warunkiem koniecznym do realizacji jest uzyskanie finansowania. W planie wydatków na rok 2025 nie zostało ujęte to zadanie - mówi Alina Cieślak, rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Poznaniu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.