- Zadzwonił do mnie mężczyzna, przestawił się jako pracownik mojego banku. Mówił, że ktoś właśnie usiłuje się włamać na moje konto i mogę stracić pieniądze. Aby tego uniknąć muszę pobrać aplikacje i pieniądze przelać na wskazany rachunek - opowiada jarocinianka.
Do mieszkanki Jarocina zadzwonił trefny pracownik banku
Z jej relacji wynika, że szybko się rozłączyła. Zalogowała na konto. Nic podejrzanego nie dostrzegła.
- Sprawdziłam numer, z którego dzwonił mężczyzna i okazało się, że to był numer infolinii mojego banku - opowiada zdenerwowana.
Dlaczego na naszym telefonie wyświetla się numer naszego banku?
Dzięki specjalnej technologii na ekranie komórki odbiorcy wyświetla się numer wiarygodnej instytucji.
Przed takimi metodami oszustw ostrzegają jarocińscy policjanci zrzeszeni w Orłach Jarocina - amatorska drużyna sportowa złożona z funkcjonariuszy ziemi jarocińskiej. W mediach społecznościowych opisali zjawisko spoofingu telefonicznego – czyli podszywanie się pod dowolny numer telefoniczny.
„Metodę spoofingu upodobali sobie w ostatnim czasie przestępcy. Ich zamiarem jest osiągnięcie korzyści majątkowej, jednak inaczej niż w metodzie phishingu, tym razem to po-krzywdzony sam wykonuje wszystkie transakcje po uprzednim wzbudzeniu u ofiary poczucia zagrożenia.W chwili nawiązywania połączenia inicjowanego przez oszusta, na wyświetlaczu telefonu należącego do ofiary wyświetla się wcześniej wprowadzony przez sprawcę numer telefonu. Aby wzbudzić u ofiary poczucie bezpieczeństwa oszuści prezentują numery należące do banków oraz innych instytucji użyteczności publicznej. Widząc na wyświetlaczu numer swojego banku oraz wyraźnie wskazaną nazwę banku, można utracić czujność” - przestrzegają funkcjonariusze.
Trefny pracownik banku mówi, że nasze pieniądze są zagrożone
Inicjator połączenia jest przestępcą i informuje, że nasze pieniądze na rachunku bankowym są zagrożone.
„Konsultant poinformuje Cię, że możesz uchronić swoje pieniądze, jednak koniecznie musisz zlecić transfer pieniędzy na inny rachunek bankowy. Oszust może Cię też poprosić o dane do bankowości elektronicznej w celu weryfikacji.
Jeżeli wykonasz, któryś z tych kroków, licz się z utratą swoich zasobów pieniężnych” – piszą policjanci.
Funkcjonariusze przypominają, że banki nigdy nie proszą o dane do bankowości elektronicznej, zmianę hasła za pomocą infolinii czy o wytransferowanie swoich pieniędzy na inny rachunek bankowy.
Co zrobić, kiedy zadzwoni oszust?
1. Zapytać o dane konsultanta.2. Rozłączyć się.
3. Samemu zainicjować połączenie z bankiem w celu sprawdzenia wiarygodności wcześniejszej rozmowy. Można wskazać ustalone dane konsultantai przekazać z jaką informacją dzwoniono.
4. W razie konieczności osobiście udać się do placówki bankowej celem wyjaśnienia sytuacji.
5. Jeżeli podałeś fałszywemu konsultantowi dane do bankowości elektronicznej, natychmiast poinformuj o tym swój bank celem blokady konta!
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.