Reklama

Czy z kontrowersyjnego podręcznika do historii i teraźniejszości będą korzystać nasi nauczyciele?

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Zdjęcie poglądowe

Czy z kontrowersyjnego podręcznika do historii i teraźniejszości będą korzystać nasi nauczyciele? - Zdjęcie główne

Czy z kontrowersyjnego podręcznika do historii i teraźniejszości będą korzystać nasi nauczyciele? | foto Zdjęcie poglądowe

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Czy z kontrowersyjnego podręcznika do historii i teraźniejszości będą korzystać nasi nauczyciele?

Reklama

Zgodnie z prawem to nauczyciel decyduje, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy. Jednak żaden przepis nie zobowiązuje nauczyciela do pracy z podręcznikiem. Ważne, żeby zrealizował podstawę programową.

Nowy przedmiot - historia i teraźniejszość zastąpi wiedzę o społeczeństwie

W wielu szkołach  dokonano już wyboru podręczników na kolejny rok szkolny, ale z jednym przedmiotem w szkołach średnich jest problem. Chodzi o historię i teraźniejszość (HiT).

To nowy przedmiot, który od września pojawi się w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych i zastąpi wiedzę o społeczeństwie.

Nowy przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie:

  • w roku szkolnym 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia,
  • w kolejnych latach zmiana obejmie następne klasy.
Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą.

Podręcznik do historii i teraźniejszości budzi wiele emocji i spore kontrowersje

Obecnie jedynym dopuszczonym do użytku podręcznikiem do nauki historii i teraźniejszości jest publikacja autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, historyka z Polskiej Akademii Nauk, wydana przez Biały Kruk. Książka budzi jednak wiele emocji i spore kontrowersje.

Dotyczą one przede wszystkim poruszanych w podręczniku spraw ideologicznych, które są - zdaniem niektórych ekspertów - przedstawiane w sposób tendencyjny i nieobiektywny.

Poza tym, w opinii znawców tematu, „na niektóre postacie historyczne kładziony jest większy nacisk, a inne są wręcz pomijane”.

Na profilu Związku Nauczycielstwa Polskiego w mediach społecznościowych ukazała się następująca opinia:

„Kolejne kuriozum w podręczniku prof. Wojciecha Roszkowskiego: nie ma w nim większości ważnych opozycjonistów w PRL, jest za to dużo o Kaczyńskich, którzy wychodzą na głównych wrogów ustroju.”

Po fali krytyki, która przetoczyła się głównie przez internet, wydawnictwo Biały Kruk oraz prof. Wojciech Roszkowski, zdecydowali się na usunięcie z podręcznika do HiT fragmentu dotyczącego in-vitro oraz - jak to napisał w podręczniku jego autor - „dzieci pochodzących z hodowli”.    

Mapa placówek, w których nie będzie książki prof. Wojciecha Roszkowskiego

Skalę sprzeciwu wobec nowego podręcznika obrazuje mapa placówek oświatowych, w których nauczycie nie będą używać książki autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Przygotowało ją Stowarzyszenie Wolna Szkoła.

Twórcom mapy udało się zebrać dane z ponad 1,7 tys. szkół. Wynika z nich, że w zaledwie 46 placówkach nauczyciele chcą korzystać z promowanego przez ministerstwo podręcznika.

Prawie pół tysiąca szkół zadeklarowało, że będzie korzystać z alternatywnego wydawnictwa, które nie przeszło jeszcze wszystkich procedur wymaganych do dopuszczenia do użytku.

Stale aktualizowana mapa jest dostępna TUTAJ. W sieci dostępna jest również petycja skierowana do dyrektorów szkół ponadpodstawowych, której autorzy apelują o niekorzystanie z podręcznika pióra Wojciecha Roszkowskiego. Petycję można znaleźć TUTAJ.

Czy w szkołach średnich powiatu jarocińskiego będzie używany kontrowersyjny podręcznik?

A jak sytuacja wygląda w powiecie jarocińskim, z jakiego podręcznika będą korzystać nasi nauczyciele historii i teraźniejszości?

W Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Jarocinie zespół nauczycieli przedmiotowych zdecydował, że będzie korzystał z innego podręcznika.

- To książka Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Nie ma jednak jeszcze akceptacji ministerstwa edukacji. Czekamy na decyzję. Jeśli takiej akceptacji nie otrzyma, nasi nauczyciele będą korzystali z własnych materiałów dydaktycznych - informuje Marek Sobczak, dyrektor jarocińskiej „jedynki”. 

Podręcznik, który jest alternatywą do książki prof. Roszkowskiego, napisała czwórka autorów, historyków i nauczycieli wiedzy o społeczeństwie: Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adam Cisek.

Jeśli publikacja nie otrzyma akceptacji ministerstwa edukacji, może trafić do księgarń nie jako podręcznik, ale pomoc naukowa. 

W Liceum Ogólnokształcącym w Jarocinie decyzji w sprawie podręcznika do historii i teraźniejszości jeszcze nie ma.

- Dopiero zbierze się zespół przedmiotowy i podejmie decyzję. Podczas posiedzenia rady pedagogicznej zostanie przedstawiony program nauczania tego przedmiotu, który musi być zaakceptowany przez radę i dopuszczony do realizacji. Wtedy też będziemy mieli informację, jaki podręcznik wybrał zespół - wyjaśnia Marek Tyrakowski, dyrektor ogólniaka.

Rada pedagogiczna liceum zbierze się we wtorek - 30 sierpnia. 

- Posiedzenie rady pedagogicznej odbędzie się 30 sierpnia i wówczas zapadną decyzję w sprawie nowego przedmiotu - informuje dyrektor Witold Bierła.  

W Zespole Szkół Przyrodniczo-Biznesowych w Tarcach podręcznik do HiT-u też nie został jeszcze wybrany.

- Jestem po rozmowie z nauczycielem rzedmiotu i z podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego na pewno nie będziemy korzystać. Czekamy na recenzje i to, co zostanie jeszcze zaproponowane - mówi dyrektor Sławomir Wilak.

I dodaje:

- Zresztą nauczyciel jest zobowiązany do realizacji podstawy programowej, a nie podręcznika. Dlatego, gdyby go nawet nie było, też sobie poradzimy.

Platforma edukacyjna alternatywą do podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego?

Alternatywą do podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego może być projekt edukacyjny „Otwarta szkoła. Jak zrobić z HiT hit” realizowany przez Stowarzyszenie Przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii „Otwarta Rzeczpospolita”. W ramach projektu tworzona jest platforma edukacyjna, na której począwszy od września umieszczane będą materiały edukacyjne adresowane do nauczycieli historii i teraźniejszości.

 

Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.



 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy