Sytuacja związana ze stanem pandemii przeniosła wiele naszych działań do internetu. Założenie konta pacjenta, e-recepta - nie wszyscy sobie z tym radzą. W związku z tym burmistrz Jarocina zaproponował darmowe szkolenia w tym zakresie. Gdzie się one odbywają i czego można się tam nauczyć?
Pandemią koronawirusa zmusiła nas do przeniesienia wielu działań do sieci, jak chociażby zdalne nauczanie czy praca zawodowa. Częściej robimy zakupy przez internet, korzystamy z mediów społecznościowych czy różnego rodzaju komunikatorów do kontaktu z bliskimi.
Także wiele spraw urzędowych załatwiamy drogą elektroniczną. Aby wyrównać szanse mieszkańców w tym zakresie burmistrz Adam Pawlicki kilka tygodni temu zaproponował darmowe szkolenia z obsługi internetu. Można się nadal na nie zgłaszać.
Kury oraz porady telefoniczne z zakresu prawa, księgowości i tarczy antykryzysowej odbywają się w jarocińskiej bibliotece. Spotkania - z zachowaniem wszelkich środków ostrożności są przeprowadzane indywidualnie. Aby skorzystać ze wsparcia trzeba się umówić telefonicznie pod numerem: 887-766-861.
[rygor sanitarny na żerkowskim basenie - więcej na ten temat czytaj TUTAJ]
CZEGO MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ?
Zakładanie Profilu ZaufanegoJest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Profil działa jak odręczny podpis. Można dzięki niemu wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów i ostatnio - aktywować bon turystyczny. Zakładając profil musimy potwierdzić go w odpowiedniej instytucji: urzędzie miejskim, urzędzie skarbowym lub ZUS-ie. Od niedawna można założyć tymczasowy profil zaufany, potwierdzając go rozmową z urzędnikiem online (np. na Skype). Profil ten jest ważny przez 3 miesiące. Aby założyć profil zaufany potrzebny jest dowód osobisty oraz poczta elektroniczna.
Zakładanie Internetowego Konta Pacjenta
Jest to bezpłatne narzędzie, które ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o stanie naszego zdrowia w jednym miejscu. IKP udostępnia informacje o przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni. Posiadając takie konto można między innymi sprawdzić i pobrać otrzymane e-recepty i skierowania, upoważnić bliską osobę do dostępu do naszych danych, wybrać lub zmienić lekarza/pielęgniarkę, sprawdzić dawkowanie leków czy historię wizyt w przychodni. Aby założyć IKP potrzebny jest profil zaufany lub konto w banku czy e-dowód oraz pocztę elektroniczną.
E-Recepta
Jest to jedna z usług na Internetowym Koncie Pacjenta. E-recepta to elektroniczny dokument, który zastępuje tradycyjną, papierową receptę. Istnieją dwa sposoby otrzymania e-recepty: SMS na telefon w postaci 4-cyfrowego kodu lub e-mail z załączonym plikiem PDF. Na e-recepcie znajduje się kod kreskowy i zalecane przez lekarza dawkowanie. Aby korzystać z e-recepty i wybrać sposób jej otrzymywania potrzebne jest założenie Internetowego Konta Pacjenta.
E-Urząd Jarocin
Jest to portal z usługami Urzędu Miejskiego w Jarocinie dostępnymi online. Umożliwia on również dostęp do zasobów i usług elektronicznych świadczonych przez inne jednostki administracji publicznej różnych szczebli, które mogą być przydatne dla mieszkańców i przedsiębiorców. Usługi te można podzielić na dostępne publicznie, nie wymagające rejestracji w portalu oraz na wymagające rejestracji i sprawdzenia tożsamości osoby korzystającej z usługi (posiadanie Profilu Zaufanego). Przez portal e-Urząd można między innymi: złożyć deklarację śmieciową, złożyć wniosek „500+”, uzyskać dowód osobisty, zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu, zameldować się na pobyt stały lub tymczasowy, zgłosić urodzenie dziecka, uzyskać wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, sprawdzić historię pojazdu. Aby korzystać z części usług portalu e-Urząd potrzebne jest założenie konta na platformie e-PUAP oraz posiadanie Profilu Zaufanego lub e-dowodu i konta bakowego.
Poczta elektroniczna e-mail
Umożliwia korespondencję z ludźmi i instytucjami na całym świecie. Wiadomości dostarczane i odbierane są w kilka minut. Założenie poczty elektronicznej oprócz wysyłania i odbierania korespondencji umożliwia nam dostęp do wielu usług. Posiadając adres e-mail możemy zarejestrować się na wielu portalach i kontach m.in. przy zakładaniu Profilu Zaufanego, platformy e-PUAP, Internetowego Konta Pacjenta, konta na Facebooku itp. Aby założyć pocztę potrzebne są dane osobowe oraz numer telefonu.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.