Izolacja Jarocin S.A. zatrudnia, w zależności od sezonu, pomiędzy 60 a 70 osób. Rocznie produkuje ok. 5 mln m² pap oraz 500 tys. kg mas hydroizolacyjnych. Jest firmą o ugruntowanej pozycji rynkowej. Posiada rozbudowaną sieć dystrybucji opartą na hurtowniach materiałów budowlanych i umowy o współpracy z większymi przedsiębiorstwami budowlanymi z całej Polski.
Spółka jest również dostawcą wyrobów izolacyjnych do sieci handlowych: LEROY MERLIN, CASTORAMA i BRICOMARCHE.
20 medali i Diamenty Forbesa
Wyroby Spółki zyskały uznanie w postaci blisko 20 medali i wyróżnień na największych krajowych targach budownictwa, w tym Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Izolacja Jarocin jest wielokrotnym laureatem w niezależnych rankingach dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw, takich jak m.in Gazele Biznesu, czy Diamenty Forbesa. Źródłem i gwarancją sukcesów Spółki jest wieloletnie doświadczenie pracowników, połączone z tradycyjną już wielkopolską gospodarnością i sumiennością w działaniu.
Z czego słynie Izolacja Jarocin? Poznaj kultowe produkty
Spółka dysponuje jedną z najszerszych w kraju, kompleksową ofertą wyrobów hydroizolacyjnych i uszczelniających dla budownictwa, która obejmuje:
- nowoczesne papy termozgrzewalne - modyfikowane elastomerami SBS, jak i oksydowane,
- tradycyjne papy asfaltowe na tekturze,
- membrany bitumiczne na dachy skośne,
- dyspersyjne masy asfaltowe oraz masy na rozpuszczalnikach organicznych,
- grubowarstwowe masy szpachlowe,
- kity budowlane trwale plastyczne asfaltowo-kauczukowe,
- płyty warstwowe do termoizolacji dachów.
Historia Izolacji Jarocin
Mało, która firma może poszczycić się taką historią. Poznaj przełomowe daty w dziejach Izolacji Jarocin.
- 1924 r. - Pierwsza wzmianka o planach rozpoczęcia budowy fabryki papy smołowej i destylacji smoły przez Władysława Lewandowskiego znajduje się w 62. wydaniu „Gazety Jarocińskiej” z 3 sierpnia 1924 roku.
- 1925 r. - 4 maja następuje otwarcie fabryki wyposażonej w niemieckie maszyny, przy których stanęło 15 pracowników, aby produkować 1000 m² papy dziennie. Był to pierwszy zakład przemysłowy w Jarocinie.
- 1931 r. - Podczas światowego kryzysu gospodarczego fabryka zostaje zamknięta za długi i przekazana zarządowi miasta.
- 1939 r. - Zakład odkupuje Alfons Karol Bennich na magazyny i stajnię.
- 1943 r. - Bennich wydzierżawia nieruchomość niemieckiej firmie Dachpapen-Ruberoid, która wyposaża fabrykę w nowoczesne maszyny, dzięki którym produkowane są 4000 m² papy na jedną zmianę.
- 1945 r. - Wycofujący się Niemcy wywożą część maszyn, ale już w marcu w wyzwolonym Jarocinie, dzięki przedwojennym pracownikom fabryki, produkcja uruchomiona zostaje ponownie.
- 1947 r. - Nacjonalizacja zakładu - jako mienia poniemieckiego.
- 1961 r. - Pierwsza modernizacja fabryki, dzięki której produkcja papy wynosi 6 mln m² rocznie. Następne modernizacje w 1964, 1971, 1984, 1987 roku.
- 1990 r. - Przełomowa zmiana orientacji produkcyjnej zakładu na marketingową.
- 1995 r. - Przekształcenie zakładu w Jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa.
- 1998 r. - Debiut w publicznym pozagiełdowym obrocie na Centralnej Tabeli Ofert w Warszawie.
- 2000 r. - Zakup 52,3% akcji przez grupę prywatnych inwestorów związanych ze spółką TES.
- 2007 r. - Debiut akcji Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
- 2015 r. - Zakończenie 17-letniego procesu sądowego ze spadkobiercami.
- 2025 r. - Spółka Selena Indastrial Technologies, należąca do giełdowej spółki SELENA FM S.A. kupuje większościowy pakiet akcji jarocińskiej Izolacji
Nowy właściciel Izolacji Jarocin daje niesamowite szanse na rozwój. Piotr Widawski - prezes Izolacji Jarocin mówi o perspektywach, jakie stoją przed spółką
Rozmowa z Piotrem Widawskim - prezesem Izolacji Jarocin S.A.
Co jest, pana zdaniem, największym potencjałem firmy na dzień dzisiejszy?
Na pewno nasz kompleksowy asortyment, 100-letnie doświadczenie w branży oraz kontakty i relacje z rynkiem.
Jest jeszcze jeden potencjał, który osobiście uważam za najcenniejszy, a mianowicie załoga. Cały rozwój Izolacji - zarówno ten w czasach poprzedniego systemu, jaki i w obecnej dobie, zawdzięczamy wysiłkowi, staraniom i zaangażowaniu pracowników. To pracownicy wnieśli największy wkład w to, że spółka nie przestała istnieć w okresie zmian systemowych, czyli w okresie, w którym ponad połowa firm z naszej branży zbankrutowała.
Co jest flagowym produktem Izolacji?
Takim flagowym produktem jest papa dla drogownictwa, która nazywa się Jarplast MOST. Dajemy na nią 10 lat gwarancji, a jej przeznaczeniem jest izolacja mostów, wiaduktów, estakad oraz dróg, czyli jest produktem, od którego wymaga się ekstremalnej wytrzymałości. Mogę dodać, że właśnie tą papą zostały zaizolowane wszystkie wiadukty i obiekty mostowe na obwodnicy Jarocina.
Rok 2025 przynosi duże zmiany w systemie działania jarocińskiej Izolacji. Na czym one polegają?
W czerwcu 2025 roku Spółka Selena Indastrial Technologies, należąca do giełdowej spółki SELENA FM S.A., nabyła większościowy pakiet akcji jarocińskiej Izolacji. SELENA to jeden z czterech największych na świecie producentów pian i uszczelniaczy na potrzeby budownictwa. To firma posiadająca kilkanaście zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w 10 krajach. Jestem przekonany, że obecnie, kiedy na rynku następuje stopniowa koncentracja, a Izolacji coraz trudniej było konkurować z dużymi producentami, działanie w grupie, przy wsparciu silnego partnera gwarantuje, że nasz zakład będzie dalej się rozwijał, a kolejne pokolenia pracowników będą miały okazję znaleźć tu stabilne zatrudnienie i ciekawą pracę.
Z czego wynika zainteresowanie nowego inwestora Izolacją?
Grupa Selena dynamicznie rozwija w ostatnich latach swój potencjał w obszarze rozwiązań hydroizolacyjnych - jest obecnie właścicielem, bądź udziałowcem 5 zakładów produkujących papy i masy asfaltowe. Cztery z nich, wliczając w to jarocińską Izolację, znajdują się w Polsce, piąty w Portugalii. Ostatnie akwizycje powodują, że Selena posiada aktualnie w zakresie pap największy potencjał produkcyjny w Polsce.
Co wnosi Izolacja Jarocin w nowe struktury swojego działania, stając się częścią giełdowej spółki akcyjnej Selena FM?
Niewątpliwie wnosimy nasze wieloletnie doświadczenie w dziedzinie rozwiązań hydroizolacyjnych, nasze produkty, jak i posiadany przez nas rynek, zarówno hurtowni materiałów budowlanych, jak i wykonawców.
Ale wnosimy również, to o czym już wspomniałem, a mianowicie oddanie, zaangażowanie i identyfikowanie się z miejscem pracy całej załogi. Również ten potencjał został zauważony przez inwestorów, czyli można stwierdzić, że zarówno tym, co produkujemy, jak i specyfiką naszej załogi wpasowujemy idealnie w profil inwestora.
Jak widzi pan przyszłość zakładu?
Obserwując, co się dzieje na rynku w ciągu, chociażby ostatnich 10 lat, wyraźnie widać, że prym wiodą duże firmy, grupujące wiele zakładów produkujących różne materiały budowlane. Ta różnorodność daje im przewagę w dotarciu do klientów, przewagę nad małymi, wąsko wyspecjalizowanymi zakładami. Sądzę, że jako niezależna spółka mielibyśmy mniejsze szanse na rozwój, niż u boku dużego partnera, jakim jest Selena FM S.A. Przyszłość Izolacji widzę bardzo pozytywnie.
Jakie wyzwanie widzi pan dla Izolacji na przyszłość?
Największym wyzwaniem nie tylko dla Izolacji, ale i dla całej branży budowlanej będzie sprostanie wymogom systemu ETS2, który w najbliższych latach zacznie obowiązywać na rynku budowlanym w związku z nowymi regulacjami Unii Europejskiej.
Od 32 lat jest pan związany zawodowo z jarocińską Izolacją a od 25 lat jej prezesem. Który okres była dla pana najlepszym?
Ostatnie 32 lata. (śmiech)
IZOLACJA - JAROCIN S.A.
ul. Poznańska 24-26
63-200 Jarocin
tel.: +48 62 747 04 00
fax: +48 62 747 04 04
e-mail: biuro@izolacja-jarocin.pl
www.izolacja-jarocin.pl