Od 1 lipca 2023 r. można składać wnioski o "świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa". Nie każdy jednak może otrzymać dodatkowe pieniądze. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić.
Dodatek dla sołtysów i sołtysek. Kto dostanie pieniądze?
Świadczenie mogą otrzymać osoby, które pełniły funkcję sołtysa i uzyskały wiek emerytalny. To jednak tylko jeden z warunków. Zgodnie z ustawą świadczenie w wysokości 300 zł miesięcznie będzie przyznawane osobie, która pełniła wskazaną funkcję przez dwie kadencje, nie mniej niż przez 8 lat. Co ważne, jak informuje ministerstwo, przy ustalaniu okresu pełnienia pracy na rzecz wsi nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa KRUS przyznaje wszystkim osobom pełniącym tę funkcję, niezależnie od pobieranego świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS lub innego organu rentowego – zaznacza Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pieniędzy nie otrzymają osoby, które zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa, nawet jeżeli spełniły poprzednie dwa warunki.
Wypłata świadczenia dla sołtysów. Jakie dokumenty trzeba wypełnić?
Według rządzących, warunki do otrzymania świadczenia spełnia 40 tys. osób. Aby dostawać dodatek w wysokości 300 zł, niezbędne jest złożenie wniosku do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Wzór dokumentu znajdziecie w naszej galerii pod artykułem. Z jego wypełnieniem nie warto zwlekać, ponieważ świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie.Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji (należy go szukać na stronie albo bezpośrednio w placówce danego urzędu),
- oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa (wzór wniosku znajdziecie w naszej galerii pod artykułem).
Ministerstwo podpowiada, że w przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje można dostarczyć pisemne oświadczeniem o spełnieniu tego wymogu. Musi ono być potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia będzie wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku.
Kwota świadczenia będzie podlegała corocznej waloryzacji – od 1 marca danego roku – o wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Maksymalny limit wydatków budżetowych w projekcie ustalono na kwotę 74 mln zł w 2023 r. W kolejnych latach ma rosnąć – od ponad 162 mln zł w 2024 r. do prawie 233 mln zł w 2032 r.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.