Przewodniczący zwołał nadzwyczają sesję Rady Gminy Nowe Miasto. Radni będą obradować w poniedziałek 18 lipca w Gminnym Ośrodku Kultury.
Posiedzenie rozpoczni się o godz. 13. W planie sesji między innymi dyskusja z mieszkańcami na temat wariantów przebiegu linii kolei dużych prędkości, które mają przechodzić przez gminę.
Więcej o sprawie pisaliśmy TUTAJ. Początek dyskusji zaplanowano na godz. 14.
- Przyjęcie apelu ws. wariantów przebiegu linii kolei dużych prędkości na terenie Gminy Nowe Miasto nad Wartą.
- Przyjęcie uchwały ws. określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, zatrudnionych w szkołach i przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Nowe Miasto nad Wartą.
- Przyjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Wielkopolskiemu.
[AKTUALIZACJA 18 lipca]
W dyskusji uczestniczą przedstawiciele CPK: Bartosz Guszczak koordynator projektu, Michał Kmiecik specjalista ds. relacji z otoczeniem oraz Paulina Socha. Przedstawiciele Spółki BBF (wykonawcy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Budowy linii kolejowej): Krzysztof Smardzewski - konsultacje społeczne, Sebastian Piątkowski - konsultant branży torowej.
Dyskusja zaczęła się z kilkudziesięciominutowym opóźnieniem, spowodowanym problemami technicznymi.
Michał Kmiecik zabrał głos jako pierwszy.
Wysokość odszkodowania ustalania jest przez rzeczoznawce ustalanego przez wojewodę. Ustala on wartość rynkową danej nieruchomości, a następnie informuje o tej kwocie inwestora.
Początek budowy planowany jest na początek 2027 r. Zakończenie budowy – koniec 2030 r. (daty mogą się zmienić).
Krzysztof Smardzewski mówił następny.
-To co pokazujemy teraz może się jeszcze zmienić. To co pokażemy na spotkaniach konsultacyjny we wrześniu, będzie bardziej zbliżone do efektu końcowego - mówił Smardzewski.
Mieszkańcy będą mogli zobaczyć dokładnie w którym miejscu przejdzie linia i które działki mogą ucierpieć jeszcze przed spotkaniem we wrześniu oraz wypełnić ankiety elektroniczne dostępn na stronie CPK lub papierowe.
Na spotkaniu wrześniowym nie będzie jeszcze wiadomo, który z wariantów jest bardziej prawdopodobny.
Sebastian Piątkowski mówił o większych szczegółach projektów. Na linii będzie można się poruszać z prędkością maksymalną 350km/h. Nie jest planowany ruch towarowy.
Wszystkie 4 warianty nie zostaną przesuniętę do konsultacji wrześniowych.
Linia jest dedytkowana nie tylko dla pociągów dużych prędkości. Zamysł jest taki, by wykorzystać ją również dla połączeń lokalnych, np. trasa Boguszyn-Jarocin.
Szerokość torów (w tym rowów, odwodnień i całej infrastruktury towarzyszącej) w niektórych miejsach może wynosić nawet 100 m. Zależy to od wielu czynników.
Ta linia kolejowa ze względu na prędkość maksymalną (350 km/h) musi mieć inne zasilanie i nie można jej dołączyć do stacji kolejowej w Chociczy (gdzie maksymalna prędkość jest znacznie mniejsza).
Im więcej kolizji z budynkami mieszkalnymi, tym bardziej negatywnie dany wariant jest oceniany.
Te obecne warianty są miksem wszystkich wcześniejszych, by uzyskać przebiegi najmniej ingerujące na wszystkich odcinkach.
Mieszkańcy również stawili się na sesji i zadawali wiele pytań - między innymi o sposób w jaki wybierany jest dany wariant, o możliwość przesunięcia tej najbardziej kolizyjnej trasy, czy dowiadywali sie na jakiej zasadzie wypłacane są odszkodowania. Jeśli chodzi o to ostatnie, tak tłumaczyli przedstawiciele:
- Wypłata odszkodowania następuje w ciągu 30 dni od uprawomocnienia decyzji o wysokości odszkodowania. Wojewoda wydaje decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. W chwili kiedy ona sie uprawomocni, wszczynane jest postępowanie dotyczące wysokości odszkodowania. Kiedy rzeczoznawca dostarczy operat szacunkowy dla wojewody, a wojewoda poinformuje inwestora oraz stronę zainteresowaną, inwestor nie ma możliwości odwołania się od tego. Natomiast mieszkaniec ma prawo nie zgodzić się z wysokością odszkodowania i powołać swego rzeczoznawcę.
Faktyczne wydanie nieruchomości następuje po uprawomocnieniu się decyzji o pozwoleniu na budowę. Od tej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, mijają miesiace, ponieważ istenieje jeszcze cały szereg uzgodnień, które projektant musi wykonać.
Padło również pytanie, czy po wybraniu przez CPK ostatecznego wariantu istnieje możliwość ponownego go rozpatrzenia na prośbę mieszkańców.
- Tak, jest taka możliwość odniesienia się do tego w ramach postępowania środowiskowego - odpowiadają przedstawiciele CPK. - Wtedy i tylko wtedy są możliwe konsultacje społeczne. To co teraz z państwem prowadzimy i co będziemy prowadzić we wrzesniu, to jest tylko wyjście inwestora do przodu z próbą pozyskania dodatkowych danych od mieszkańców.
Zastępca wójta Wiesław Schreiber zapytał czy ze strony inwestora przewidziana jest jakaś pomoc prawca dla mieszkańców, którzy mogliby zostać wywłaszczeni ze swoich domów.
- Na dziś mogę zapewnić, że każdy z mieszkańców, który będzie dotknięty tą inwestycją, będzie miał dedytkowaną osobę, do której będzie mógł zadzwonić i uzyskać wszelką informacje dotyczącą jego praw, ma każdym etapie będzie miał swojego opiekuna.
Dyskusja z przedstawicielami CPK i Spółki BBF trwała około trzech godzin.
ZOBACZ TEŻ
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.