reklama
reklama

Co z zapowiadanym mostem na Warcie, który miał połączyć powiaty jarociński i wrzesiński?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Co z budową mostu, który miał połączyć powiaty jarociński i wrzesiński, umożliwiając kierowcom alternatywny przejazd przez Wartę? Czy dojdzie do realizacji inwestycji zapowiadanej przez rząd w 2018 r.?
reklama

W maju 2018 r. premier Mateusz Morawiecki zapowiedział uruchomienie rządowego Programu Mosty dla Regionów, przedstawionego też pod nazwą Mosty+. 

- Chcemy budować mosty również po to, żeby przede wszystkim łączyć Polskę, żeby tworzyć szansę rozwoju dla mniejszych ośrodków, ośrodków powiatowych, a tutaj mosty są w szczególności potrzebne.Dlatego w ciągu najbliższych kilku lat zaproponujemy naszym obywatelom, również przedsiębiorcom, dla których tworzenie nowych inwestycji, nowych miejsc pracy, jest ważne, żeby były to miejscowości dobrze skomunikowane z resztą Polski. - mówił trzy lata temu premier Mateusz Morawiecki

W jego ramach założono, że państwo dofinansuje m.in. budowę 22 szczególnie potrzebnych inwestycji w tym zakresie. Na liście priorytetowych zadań znalazła się przeprawa, która miała powstać na Warcie na odcinku między Koninem a Śremem oraz gminami Żerków i Miłosław.

Budowa nowego mostu na Warcie. Czy wniosek o budowę mostu został złożony?

Na wiadomość o założeniach rządowego programu entuzjastycznie zareagowali kierowcy, którzy nie ukrywali, że połączenie pomiędzy gminami byłoby dla nich dużym ułatwieniem. Zwłaszcza dla tych, którzy pracują w powiecie wrzesińskim, gdzie swoją fabrykę ma między innymi Volkswagen. Dyskusja o potrzebie sprawnego przejazdu przez Wartę powróciła przy okazji kolejnego już remontu mostu w Nowym Mieście, który przez kilka dni był sporym utrudnieniem dla uczestników ruchu drogowego. O nowej przeprawie, mającej powstać w ramach Programu Mosty dla Regionów, jak do tej pory nie było jednak nic nowego słychać.

Temat inwestycji poruszany był niejednokrotnie w interpelacjach poselskich. Z odpowiedzi na nie można było dowiedzieć się, że uprawnione do tego samorządy nie zdecydowały się na skorzystanie z programu.

 - Przeprawa, o której mowa, znajduje się w załączniku do Programu, jednak dotąd nie został złożony wniosek o dofinansowanie jej przygotowania z Programu Mosty dla Regionów przez właściwe samorządy - odpowiedział na interpelację poseł Krystyny Sibińskiej (PO) w lutym tego roku Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Budowa nowego mostu na Warcie. Problemem pieniądze?

Zapytaliśmy o sprawę samorządy powiatów jarocińskiego i wrzesińskiego, czyli jednostki zarządzające drogami, na których miałby powstać nowy most, a więc odpowiedzialne za złożenie ewentualnego wniosku.

- W 2018 roku, czyli w czasie, gdy rządowy program „Mosty dla Regionów” powstawał, zarząd powiatu jarocińskiego rozważał możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie. Z realizacji jednak zrezygnowano, ponieważ jej koszt byłby bardzo wysoki. Powiat jarociński nie posiadał wystarczających środków finansowych na wkład własny, gdyż w 2018 roku prowadził już inne inwestycje drogowe współfinansowane ze środków zewnętrznych, które wymagały zabezpieczenia środków na wkład własny - poinformowała Katarzyna Szymkowiak, wicestarosta jarociński.

Starosta Lidia Czechak (PiS) przypomina, że decyzja w tej sprawie należała jeszcze do zarządu poprzedniej kadencji.

Poza brakiem środków, dla powiatu wrzesińskiego problemem okazały się też niejasne zapisy programu oraz „nieracjonalność” planowanej przez rząd inwestycji.

 - Zarząd powiatu wrzesińskiego nie podjął decyzji o budowie przeprawy mostowej w Nowej Wsi Podgórnej w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej - Mosty dla regionów”, z uwagi na nieprecyzyjne zapisy programu i brak szczegółów dotyczących samej budowy obiektu - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. 

Urzędnicy szczegółowo tłumaczą, co było powodem: w sierpniu 2018 roku ogłoszono nabór wniosków o dofinansowanie zadań dotyczących wyłącznie przygotowania dokumentacji projektowej; samorząd chcący brać udział w programie, już przy składaniu wniosku o wsparcie, miał zobowiązać się do rozpoczęcia budowy mostu w terminie 3 lat od zakończenia dokumentacji projektowej realizowanej w ramach programu, niezależnie od posiadanych środków finansowych na ten cel (pod rygorem zwrotu dotacji wraz z odsetkami), natomiast wówczas nie wspomniano nic o jakimkolwiek naborze wniosków o dofinansowanie budowy mostów.

Budowa nowego mostu na Warcie nieracjonalna i niekorzystna ekonomicznie?

Pracownicy wrzesińskiego starostwa dodają, że przeanalizowano koszty realizacji ewentualnej inwestycji, dla której przygotowanie dokumentacji projektowej szacowano na kwotę ok. 1 mln zł. Budowa wg szacunków miałaby pochłonąć od 100 do 300 mln zł. “Co przy założeniu współdziałania z innymi jednostkami administracji publicznej stanowiłoby i tak ogromny wydatek po każdej ze stron” - czytamy w piśmie ze starostwa powiatowego. 

- Dokonano również porównania szacowanych kosztów inwestycyjnych z kosztami utrzymania przeprawy promowej (wynoszącymi ok. 100 tys. zł rocznie), po którym budowa mostu na rzece Warta wydawała się być zadaniem nieracjonalnym i ekonomicznie nieuzasadnionym - poinformowała Izabela Karpińska, zastępca naczelnika Wydziału Dróg Powiatowych we Wrześni.

A wy uważacie, że nowy most powinien powstać? Dajcie znać w komentarzu




reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama