Od otwarcia obwodnicy Jarocina, która jest fragmentem drogi ekspresowej S11, minęło 7 lat. Od tego czasu ciągle aktualne jest pytanie, kiedy planowana jest budowa kolejnego odcinka ekspresówki w stronę Poznania? S11 na naszym terenie kończy się tuż za Wolicą Pustą i dopiero za Kórnikiem mamy znowy dwupasmówkę. Takie rozwiązanie jest nadal zmorą dla kierowców. Dlatego wielu żywo interesuje kiedy to się zmieni i cały odcinek z Jarocina do Poznania będzie można przejeachać ekspresówką.
Na jakim etapie są przygotowania do budowy S11 w województwie wielkopolskim?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swojej stronie internetowej podaje aktualne informacje na temat realizacji budowy S11 w województwie wielkopolskim [mapa obrazująca stan realizacji drogi ekspresowej S11 PONIŻEJ]. Z informacji GDDKiA wynika z niej, że w styczniu 2025 r. wpłynęły oferty w przetargach na dwa odcinki S11 w południowej części województwa, które połączą istniejącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z obwodnicą Kępna. To łącznie ponad 31 km trasy, na którą składają się odcinki Przygodzice - Ostrzeszów Północ (12,6 km) oraz Ostrzeszów Północ - Kępno Północ (18,6 km). Obecnie trwa badanie i ocena ofert złożonych w obu przetargach.W lipcu 2024 r. podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej, która ułatwi dojazd z północnej części województwa do stolicy wielkopolski i autostrady A2. To ponad 22-kilometrowy odcinek Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik, który zrealizuje Grupa Mirbud. Wartość umowy to ponad 853 mln zł.
"Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy skorzystają z nowej trasy w II kwartale 2028 r." - czytamy w informacji GDDKiA.
W kwietniu 2024 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 4-kilometrowej, drugiej jezdni obwodnicy Kępna. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. 17 lutego br. do wojewody wielkopolskiego złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
"Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót. Inwestycję za ponad 69 mln zł zrealizuje Grupa Mirbud. Termin realizacji to 33 miesiące od podpisania umowy z wyłączeniem przerw zimowych (16 grudnia - 15 marca) w okresie prac budowlanych. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2027 r." - podaje GDDKiA.
Trwają też prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w województwie wielkopolskim. Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:
- Szczecinek - Piła o długości ok. 59 km,
- Piła - Ujście o długości ok. 20 km,
- Ujście - Oborniki o długości ok. 43 km,
- Kórnik - Jarocin o długości ok. 43 km,
- Jarocin - Ostrów Wielkopolski o długości ok. 57 km.
- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie ma terminu na wydanie takiej decyzji - stwierdza Marcin Kucharczak z GDDKiA.
Z infornacji uzyskanej z Regionalnje Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wynika, że "pod koniec października ubiegłego roku wnioskodawca (GDDKiA) przedłożył aneks do raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla budowy drogi ekspresowej S11 Kórnik - Jarocin.
- Obecnie aneks jest w trakcie analizy - informował pod koniec 2024 r. Jacek Przygocki z RDOŚ-iu.
Jaki będzie przebieg nowej drogi ekspresowej S11 w Wilekopolsce?
Efektem końcowym całego postępowania ma być zatwierdzenie przebiegu nowej drogi ekspresowej. W oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu przyszłej trasy, oznaczony jako wariant 4. We wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej skierowanym przez GDDKiA wskazano go jako preferowany.Droga, według wariantu 4, od węzła Jarocin do węzła Kotlin, przebiega przez tereny zagospodarowane rolniczo, po północno-wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 11. Następnie, trasa przechodzi na południowo-zachodnią stronę DK11, a na wysokości Pleszewa przecina dwukrotnie linię kolejową nr 272 Poznań-Kluczbork.
Na wysokości węzła Sobótka, droga ekspresowa ponownie wraca na stronę wschodnią DK11 i dalej, aż do węzła Ostrów Północ, biegnie przez tereny rolnicze oraz kompleks leśny zlokalizowany za miejscowością Szczury. Na odcinku istniejącej obwodnicy Ostrowa Wlkp. w ciągu S11, pomiędzy węzłami Ostrów Północ i Ostrów Wschód, na długości około 4,5 km, projektowana jest dobudowa drugiej jezdni drogi ekspresowej.
Czy Waszym zdaniem uda się wybudować S11 na odcinku Kórnik - Jarocin do 2030 roku - zagłosujcie w naszej SONDZIE i piszcie w komentarzach.
Stan realizacji drogi ekspresowej S11 (docelowo prawie 360 km)
PRZECZYTAJ TAKŻE
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.