S11 to marzenie nie tylko jarociniaków - podkreślano wielokrotnie podczas Regionalnego Forum Gospodarczego zorganizowanego w Jarocińskim Ośrodku Kultury. Powstanie zapowiadanych odcinków drogi ekspresowej (Kórnik - Jarocin, Jarocin - Ostrów Wielkopolski) to szansa na ożywienie gospodarcze, a tym samym poprawę jakości życia na naszym terenie. Dla jednych zakończenie inwestycji będzie wiązało się ze skróconym czasem dojazdu do pracy, dla drugich - możliwością rozejrzenia się za stanowiskiem w obszarze nowych węzłów drogowych. Wielu liczy też na powstanie w atrakcyjnych lokalizacjach nowych przedsiębiorstw, co będzie oznaczało kolejne miejsca pracy. O skróceniu czasu dostaw i ułatwieniu dla transportu nie wspominając.
„S11 to kręgosłup Wielkopolski”
„Aorta”, „oś”, „kręgosłup komunikacyjny i gospodarczy” Wielkopolski - padało już wielokrotnie w debatach dotyczących S11. Powtarzano je również w Jarocinie podczas Regionalnego Forum Gospodarczego.
Tak w istocie jest. Dzisiejsza, jak i przyszła S11 stanowi nasz kręgosłup - zaznaczał w Jarocińskim Ośrodku Kultury Patryk Kosicki - p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w Poznaniu.
Docelowo w granicach Wielkopolski ma znajdować się ok 370 km S11.
Drogi klasy S, czyli drogi praktycznie najbezpieczniejszej, jaką będziemy mieć w Wielkopolsce - z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z węzłami bezkolizyjnymi, wygrodzeniami, itd. - wyliczał Patryk Kosicki.
370 kilometrów S11 w Wielkopolsce
Obecnie w Wielkopolsce możemy korzystać z 80 kilometrów S11, a więc odcinków:
- Zachodnia Obwodnica Poznania,
- Poznań-Kórnik,
- obwodnice miast: Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Kępno.
Odcinek S11 Kórnik-Jarocin czeka na decyzję środowiskową
Kluczowy dla naszego terenu będzie liczący 43,7 km odcinek łączący Kórnik z Jarocinem. Obecnie trwa oczekiwania na wydanie decyzji środowiskowej.
W tej chwili jesteśmy na etapie koncepcji, mamy już wyznaczony przebieg (wariant nr 4 - zdjęcie poniżej). Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w grudniu 2022 roku. Materiał jest cały czas uzupełniany, z uwagi na to, że wiele wniosków jest w trakcie. Musimy skoordynować naszą inwestycję z przebiegiem CPK. Zakładam, że w przyszłym roku uda nam się uzyskać tę decyzję środowiskową - mówił w Jarocinie p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w Poznaniu Patryk Kosicki.
Odcinek, podobnie jak inne, które mają powstać, zostanie zrealizowany w oparciu o czteroletni system „projektuj i buduj”. Oznacza to, że po skompletowaniu dokumentacji i uzyskaniu stosownych zezwoleń, wykonawca ma dwa lata na wybudowanie drogi.
Jak zapowiedział przedstawiciel GDDKiA - w ramach budowy odcinka Kórnik-Jarocin obwodnica Jarocina ma zostać zmodyfikowana o drugą jezdnię (ok. 1,5 km dobudowy). Ponadto zaplanowano przedłużenie drogi DK15 do węzła Miłosław na S11, o długości ok. 6,7 km, by zapewnić powiązanie drogi krajowej nr 15 z drogą ekspresową S11.
Szef GDDKiA zapewnił też, że nie będzie tzw. optymalizacji, która jak wiemy w przypadku budowy obwodnicy Jarocina zakończyła się wyrzuceniem z realizacji kilku obiektów, w tym ważnych wiaduktów.
Węzły drogowe dla wariantu preferowanego tego odcinka to:
- Kórnik Południe (istniejący)
- Środa Południe - połączenie z drogą wojewódzką (powstanie)
- Miłosław - łącznik z DK15 w kierunku na Wrześnię (powstanie)
- Nowe Miasto - przy drodze DK11 (powstanie)
- Mieszków (istniejący)
fot. materiały GDDKiA
Co z odcinkiem Jarocin - Ostrów Wielkopolski?
W przypadku odcinka S11 łączącego Jarocin i Ostrów Wielkopolski - również trwa oczekiwanie na uzyskanie zgody środowiskowej.
Wniosek został złożony w marcu 2023 roku. Cały czas jest rozpatrywany - mówił w Jarocinie Patryk Kosicki.
Dodał, że GDDKiA liczy na to, że przetarg na jego budowę będzie można ogłosić pod koniec przyszłego roku.
S11 na odcinku Jarocin-Ostrów Wielkopolski ma liczyć 57,5 km. W ramach tej inwestycji:
- przewiduje się ok. 4,9 km dobudowy drugiej jezdni na fragmencie obwodnicy Ostrowa Wlkp.
- projektuje się: odcinek przyszłej DK12 jako połączenie S11 z DK11 na węźle Witaszyce oraz podłączenie węzła Pleszew Południe do drogi DK11 w rejonie m. Zielona Łąka wraz z korektą przebiegu drogi DK12 (obwodnica Pleszewa) od skrzyżowania z DK11 do włączenia w istniejącą DK12 w okolicach m. Brzezie (łączna długość to ok. 8,6 km jednojezdniowej drogi w klasie technicznej GP)
- Jarocin (istniejący)
- Witaszyce (powstanie)
- Kotlin (powstanie)
- Dobrzyca (powstanie)
- Pleszew Południe (powstanie)
- Górzno (powstanie)
- Ostrów Wielkopolski Północ (istniejący)
- dodatkowo przewiduje się węzeł Pleszew DK11/DK12 w rejonie m. Zielona Łąka
fot. materiały GDDKiA
Kiedy pojedziemy S11?
Odcinki S11 Kórnik-Jarocin, Jarocin-Ostrów Wielkopolski to w sumie ponad 100 km nowej drogi ekspresowej. Kiedy więc po wielu latach oczekiwań, będziemy mogli nimi pojechać?
Zrobimy wszystko, żeby ogłosić postępowanie i jak najszybciej zrealizować te inwestycje. Jeśli uda nam się je ogłosić pod koniec przyszłego roku, to będziemy mogli mówić o oddaniu dróg do użytkowania w latach 2030-2031 - zapowiedział w Jarocinie Patryk Kosicki.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.