Poziom szkół uczących jazdy samochodem jest bardzo zróżnicowany. Tymczasem to od nich w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. W samym tylko powiecie jarocińskim zarejestrowanych jest 16 Ośrodków Szkolenia Kierowców. Jak więc wybrać dobrą szkołę nauki jazdy?
Kryteriów jest co najmniej kilka i warto je poznać. Nie zawsze najtańsze szkoły są najgorsze, a najdroższe zapewniają najwyższy poziom kształcenia. Dobre szkoły do tematu nauki jazdy podchodzą kompleksowo i nie ograniczają się wyłącznie do niezbędnego minimum. - W procesie kształcenia przyszłych kierowców staramy się w tym krótkim okresie szkolenia przekazać kursantom jak najwięcej informacji dotyczących ruchu drogowego, a także w przystępny dla każdego sposób uczyć ich zachowań i prawidłowych reakcji podczas prowadzenia samochodu - zapewnia Krystian Karolczak z Ruska. - Chodzi o to, aby w przyszłości nasi kursanci byli bezpieczni na drodze i nie stwarzali zagrożenia dla innych uczestników ruchu - dodaje. - Kształcąc kursantów zwracam szczególną uwagę, aby jazda samochodem była przepisowa czyli bezpieczna. W mojej szkole w sposób czytelny i obrazowy przedstawiamy przepisy ruchu drogowego, tak, aby każdy kursant umiał je zastosować podczas samodzielnej jazdy samochodem - tłumaczy Krzysztof Figaj, właściciel Szkoły Jazdy KRISS.
Zdawalność egzaminów
Bardzo częstym kryterium wyboru szkoły jest zdawalność egzaminu na prawo jazdy. - Zgłaszając się na kurs, dowiadywałam się o egzaminy. Czy ludzie je zdają, czy też jeżdżą po kilkanaście razy - mówi Ania, która od roku jest kierowcą. Jeśli kursanci zdają go za pierwszym lub drugim razem, uznajemy, że szkoła dobrze przygotowuje do prowadzenia auta. Jak wykazują dane przekazane przez Wydział Komunikacji, zdawalność egzaminów przez mieszkańców powiatu jarocińskiego jest dość wysoka, zwłaszcza teoretycznych, których najniższy wskaźnik wynosi 65,57%. Natomiast w przypadku egzaminów praktycznych zdawalność jest poziomie ponad 40%.
Zastanawiać się można, czy zdanie teorii i praktyki wystarczy, aby być dobrym kierowcą? Umiejętność parkowania równoległego, cofania czy prowadzenia samochodu nie jest tożsama z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Dlatego zdawalność egzaminów zdaje się być przeceniana.
Nauka pod egzaminy
Instruktorzy i właściciele szkół nauki jazdy często uczą tego, co jest przedmiotem egzaminu. Jazda po placu, jazda po trasach egzaminacyjnych, w środku dnia, w jednej lokalizacji. Tak jest wygodniej i zapewne oszczędnie, ale czy ostatecznie przełoży się to na umiejętność bezpiecznej jazdy zwłaszcza w trudnych warunkach? Czy aby na pewno nauka jazdy polega wyłącznie na zdaniu egzaminu? - Prawo jazdy zdałem 3 lata temu. Mój instruktor uczył mnie stricte pod egzamin. Piłowaliśmy wszystko w kółko i udało się za pierwszym razem - zapewnia Marek z Jarocina. W codziennym życiu nie będziemy jeździć wyłącznie po okolicy i za dnia. Nieraz przyjdzie nam się zmierzyć z jazdą w śnieżycy, po zmroku czy we mgle. I tutaj właśnie są potrzebne umiejętności, które każdy powinien zdobyć w czasie kursu.
Instruktor
Niezwykle ważnym elementem, a właściwie najważniejszym jest instruktor. To on jest gwarantem tego, czego się nauczymy. - Do każdego kursanta podchodzę indywidualnie. Inaczej nauka nie przyniesie zamierzonych efektów. Adept musi tak długo ćwiczyć zarówno teorię, jak i praktykę, aż zacznie mu wychodzić - mówi Wiesław Banaszyński, właściciel jarocińskiej szkoły jazdy. - Nie ma po co podchodzić do egzaminu, jeśli się czegoś nie umie i przeżywać dodatkowy stres. Zdarza się, że informuję kursanta, że nie jest na tyle przygotowany, aby mógł zdać egzamin i że trzeba jeszcze poćwiczyć - dodaje. Warto więc popytać znajomych o polecaną osobę. Takich opinii nie brakuje również w Internecie. Przykładem jest grupa #wspieramjarocińskie, w której już nieraz zdarzyło się członkom pytać o najlepszą szkołę czy instruktora. - Najlepszą reklamą dla naszej firmy są zadowoleni kursanci, którzy polecają nas swoim znajomym - przyznaje Krystian Kowalczyk.
Styl pracy instruktora bez wątpienia wpływa na proces zdobywania umiejętności prowadzenia pojazdu. Nerwowo wydawane polecenia, docinki czy ostra krytyka raczej zestresują kursanta, a wtedy o błąd nietrudno. - Ważna jest też atmosfera kursu. Nie można wprowadzać czynników stresujących, bo to niewątpliwie ma wpływ na naukę. Do wszystkiego trzeba podchodzić ze spokojem. Jednym słowem trzeba tłumaczyć, tłumaczyć, tłumaczyć - zapewnia Krzysztof Figaj.
Sławomir Chrzanowski, dyrektor WORD w Kaliszu
Zdawalność egzaminów przez jarocińskich adeptów szkół jazdy jest wysoka zarówna w kategorii B, jak i pozostałych, gdzie zdawalność jest na poziomie ponad 60 procent. To jest na pewno jeden w wyższych wyników w Polsce. Świadczy o tym, że szkoły, które prowadzą kursy, dobrze ich szkolą. WODR kaliski chce też stać na podium, jeśli chodzi o zdawalność egzaminów, dlatego robimy wszystko, aby była ona najwyższa.
Włodzimierz Bogaczyk, dyrektor WORD w Poznaniu
Jarocińscy kursanci zdają egzaminy zdecydowanie powyżej średniej, co może świadczyć o ich dobrym przygotowaniu przez miejscowe szkoły jazdy, albo są odpowiednio predysponowani. Oczywiście może zachodzić również korelacja między tymi dwoma czynnikami. Statystyka jednak nie kłamie - 69% kursantów z powiatu jarocińskiego zdaje testy, a 42% praktykę. Dla porównania dane dotyczące kursantów z powiatu średzkiego są znacznie niższe. Teorię zdało 55,67%, a egzamin praktyczny zaledwie 28,84% adeptów. To jest spora różnica. Egzamin praktyczny z prawa jazdy zdawany w Poznaniu jest na pewno trudniejszy niż ten zdawany w małej miejscowości. W tym przypadku mamy większą możliwość sprawdzenia zdobytych umiejętności kursantów. Jeśli chodzi o osoby zdające egzaminy w naszym WORD-zie z powiatu jarocińskiego, to w ubiegłym roku 127 osób przystąpiło do testów, a 180 do egzaminów praktycznych.
Zdawalność w Ośrodkach Szkolenia Kierowców
W oparciu o dane przesłane przez WORD-y z terenu kraju z egzaminów przeprowadzonych w 2020 roku.
Lp.
|
Właściciel
|
Teoria
|
Praktyka
|
||
Ilość egzaminów
|
Zdawalność w %
|
Ilość egzaminów
|
Zdawalność w %
|
||
1.
|
P&R Przewoźny s.c.
|
230
|
68,26
|
478
|
59,21
|
2.
|
Figaj Krzysztof
|
136
|
80,15
|
261
|
41
|
3.
|
Moskalik Radosław
|
129
|
69,77
|
191
|
53,40
|
4.
|
Karolczak Krystian
|
144
|
63,89
|
143
|
69,23
|
5.
|
Dimke Edward
|
92
|
66,30
|
102
|
68,63
|
6.
|
Dopierała Jerzy
|
51
|
68,63
|
91
|
36,26
|
7.
|
Banaszyński Wiesław
|
59
|
54,24
|
72
|
47,22
|
8.
|
Szczepanek Piotr
|
54
|
64,81
|
70
|
44,29
|
9.
|
Krawczyk Zbigniew
|
52
|
63,46
|
68
|
45,59
|
10.
|
Kaźmierczak Krzysztof
|
39
|
69,23
|
60
|
44,67
|
11.
|
Kasprzak Piotr
|
37
|
83,78
|
37
|
64,87
|
12.
|
Dimke Maciej
|
15
|
73,33
|
50
|
32
|
13.
|
Gadziński Maciej
|
15
|
66
|
38
|
44,74
|
14.
|
Rakoczy Michał
|
15
|
100
|
35
|
54,29
|
15.
|
Szybiak Kajetan
|
9
|
37,5
|
8
|
25
|
16.
|
Jańczak Paweł
|
2
|
100
|
2
|
50
|
Ceny kursu prawa jazdy kategoria B
Za kurs prawa jazdy na terenie powiatu jarocińskiego zapłacimy średnio od 2.100 do 2.200 zł. Są też kursy ekspresowe dla osób, które zdały wcześniej teorię, one kosztują 2.700 zł. Natomiast godzina jazdy doszkalającej to wydatek średnio 70 zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.