Poniżej pełna treść Listu Otwartego w sprawie Szpitala Powiatowego w Jarocinie:
"Polityka państwa oraz samorządów lokalnych: wojewódzkich, powiatowych i gminnych powinna być m.in. kształtowana w oparciu o wiarygodne prognozy dotyczące przyszłego stanu liczby ludności, monitorowanie zmian liczby mieszkańców oraz prognozowanie zmian struktury wiekowej populacji, jakie wystąpią w danym regionie. Informacji we wskazanych zakresach dostarcza przede wszystkim Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Przedstawiam zatem w skrócie podstawowe prognozy GUS-u dla Polsk do roku 2060:
- liczba ludności Polski w roku 2060 wyniesie 32,9 miliona osób, co oznacza zmniejszenie liczby ludności o 12,7% (obecnie liczba ludności wynosi ok. 37 mln osób);
- przewidywany jest początkowo spadek liczby urodzeń z 304,5 tys. w roku 2023 - do 287,1 tys. w roku 2035 ale w latach 2035-2045 GUS prognozuje wzrost liczby urodzeń do 294,5 tys.;
- osoby w wieku 65 lat i więcej będą stanowiły około 30% populacji, a ich liczba wzrośnie o 2,5 miliona w porównaniu do 2025 r.;
- kobiety w wieku prokreacyjnym (15-49 lat) stanowić będą w roku 2060 jedynie ok. 71% stanu z roku 2025.
Wyniki badań GUS-u powinny być dogłębnie i wszechstronnie analizowane, a następnie w przemyślany sposób przekładane na istniejące, przygotowywane lub aktualizowane plany rozwoju danego województwa, powiatu czy gminy.
Podobnie należy postępować jeśli gmina oraz powiat chcą efektywnie kształtować usługi publiczne w takich zwłaszcza obszarach, jak: mieszkalnictwo, gospodarka komunalna, szeroko pojęta edukacja, opieka socjalna, usługi zdrowotne, a także infrastruktura techniczna i komunikacja zbiorowa.
Z powodu obowiązującego ustawowego podziału kompetencji - odnośnie zadań własnych oraz zadań zleconych - pomiędzy gminami a powiatami - niezbędne jest współdziałanie, a nawet ścisła współpraca samorządu powiatowego z samorządami gminnymi, w szczególności gdy chodzi o szeroko pojętą edukację (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, szkoły specjalne, instytucje kultury, biblioteki); gdy chodzi o opiekę i pomoc socjalną oraz o usługi zdrowotne, a zwłaszcza - szpitalne świadczenia zdrowotne.
Zadaniem własnym samorządu powiatu jarocińskiego jest m.in. prowadzenie Szpitala. Samorząd powiatowy jest jego organem założycielskim i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie. W konsekwencji - to Powiat, wskutek wadliwej organizacji szpitala oraz tolerowania błędów w zarządzaniu szpitalem, może doprowadzić do prawdziwej katastrofy w zakresie dostępności oraz jakości udzielania szpitalnych świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gmin wchodzącym w skład powiatu. Za sprawą nieprzemyślanych decyzji w sprawie likwidacji oddziałów położniczego oraz noworodkowego, pogłębieniu w stosunku do prognozowanego ulec może spadek liczby urodzeń w powiecie jarocińskim.
Gmina (gminy) - zwiększając liczbę miejsc w żłobkach i przedszkolach, utrzymując i budując mieszkania socjalne, prawidłowo kształtując sieć żłobków, przedszkoli i szkół podstawowych, ułatwiając tworzenie miejsc pracy dla kobiet, dbając o dostęp do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej itp. - stara się skutecznie wpływać na decyzje kobiet o posiadaniu dziecka czy dzieci. Wymienione działania już przyczyniają się do spowolnienia niekorzystnego procesu demograficznego polegającego na zmniejszaniu się liczby urodzeń (a w konsekwencji na zmniejszaniu się ilości osób w wieku produkcyjnym). Powiat zdaje się jednak wysiłki te niweczyć.
Powiat bowiem - bez wcześniejszych rozmów z przedstawicielami gmin, bez żadnych społecznych konsultacji - inicjując czy pozwalając na formalną lub faktyczną likwidację (rzekomo nierentownych - o tym również dalej) oddziałów: noworodkowego, położniczego oraz ginekologicznego sabotuje w istocie wysiłki gmin na rzecz zwiększania dzietności. To szkodliwe społecznie postępowanie władz powiatu i szpitala skrywane jest w bałaganie informacyjnym oraz w tworzeniu atmosfery niepewności co do przyszłości szpitala. Być może chodzi przede wszystkim o to, aby nie zapłacić (nie ponieść odpowiedzialności) za błędy kadrowe oraz własną wieloletnią bezczynność oraz ignorancję.
W ramach jawnej dezinformacji niektórzy powiatowi „liderzy” przekonują teraz, że to gminy ze swoich budżetów (z podatków płaconych przez swoich mieszkańców) mogą i powinny ulżyć Powiatowi lub NFZ-etowi - dopłacając do szpitala (podlegającego wyłącznie Powiatowi) i finansowanemu przez NFZ. Co gorsza, Szpital jarociński jest zarządzany od kilku miesięcy przez osobę wyjętą z kapelusza (bez konkursu), nie mającą koniecznych kwalifikacji ani doświadczenia do samodzielnego zarządzania podmiotem ochrony zdrowia i manipulowaną przez doradcę z oczywistym konfliktem interesów.
Problem deficytu Szpitala. Faktem powszechnie znanym jest to, że bezpośredni wpływ na „rentowność” poszczególnych oddziałów Szpitala Powiatowego zależy od wyceny konkretnych procedur lub udzielonych świadczeń zdrowotnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ). Nie są publicznie dostępne, ani znane wyceny NFZ-tu świadczeń zdrowotnych w rozbiciu na zawarte przez szpital kontrakty, ani nie wiadomo jakie są rzeczywiste koszty działalności poszczególnych oddziałów oraz pozostałych jednostek organizacyjnych szpitala - jak np. SOR, poradnia POZ, Poradnie specjalistyczne, Laboratorium, Diagnostyka Obrazowa, utrzymanie sal operacyjnych, Anestezjolodzy, Administracja, itp. Apeluję zatem o udostępnienie radnym powiatowym i gminnym rzetelnej i dokładnej informacji w tym zakresie.
Warto w tym miejscu zauważyć, że opłacalność oddziału szpitalnego - np. ginekologii lub położnictwa zależy od ilości pacjentek. Jeśli zatem w miesiącu odbywa się kilka, zamiast (jak dotychczas) kilkunastu porodów - tzn. że koszty gotowości całego personelu, usług związanych z pobytem w szpitalu pacjentek, amortyzacji sprzętu itd. zostaną zestawione z przychodami z tych kilku porodów. Tak powstaje ujemny winik finansowy. Warto, aby mieszkańcy powiatu i pracownicy szpitala te dane poznali, bo zaczęło właśnie występować zjawisko rezygnacji pacjentek z porodu w Jarocinie, gdyż jak mówią w uproszczeniu: „nie wiadomo czy oddział położniczy i noworodkowy będą dalej istnieć”. Niepokój wzbudzała już informacja podana nie tak dawno przez prezes szpitala podczas komisji zdrowia, że ponad 40 procent mieszkanek powiatu jarocińskiego rodzi swoje dzieci nie w naszym szpitalu. Co zrobiono, aby to zmienić? Przecież to oczywiste wyzwanie, które nie zostało przez zarząd szpitala podjęte. Nie trzeba nikogo przekonywać, że zmiana tego trendu poprawiłaby rentowność oddziałów.
Nie ma w przestrzeni publicznej informacji, na jakich zasadach dzielone są koszty powstające w ramach szpitala - jako całości - oraz, na jakich zasadach i jakie koszty pokrywane są ze środków wpływających z NFZ-tu za wykonanie zawartych kontraktów. Nie ma jasnej informacji czy umowy zawarte przez Szpital z NFZ wykonują wyłącznie jednostki organizacyjne szpitala czy jakieś podmioty zewnętrzne? Czy jakaś działalność - np. oddział chorób wewnętrznych została oddana innemu podmiotowi? Jeśli tak, to jakie są stosowane zasady rozliczeń - czy wykonuje się je w ramach całościowego budżetu szpitala, czy jedynie w ramach jakiegoś osobno traktowanego kontraktu. Warto byłoby dowiedzieć się które kontrakty negocjowała Pani Prezes i z jakim rezultatem. Apeluję o udostępnienie informacji w tym zakresie.
Pomimo braku dostępu do rzetelnych danych dotyczących sytuacji finansowej jarocińskiego Szpitala, wysokości jego zadłużenia oraz przyczyn jego wystąpienia, uważam, że po wnikliwej analizie prognoz demograficznych GUS-u odnoszących się do powiatu jarocińskiego oraz wszystkich gmin i powiatów sąsiadujących z nim, powinny zostać podjęte następujące kroki:
- niezwłoczne odwołanie obecnego Prezesa Zarządu Szpitala,
- cofnięcie wypowiedzeń położnym,
- publiczne udostępnienie danych dotyczących sytuacji finansowej jarocińskiego Szpitala, wysokości jego zadłużenia oraz przyczyn jego wystąpienia,
- przeprowadzenie przez Powiat konsultacji z zainteresowanymi władzami gmin w przedmiocie planu naprawczego dla Szpitala lub jego restrukturyzacji,
- przeprowadzenie konkursu na stanowisko nowego prezesa zarządu szpitala z wymogiem przedstawienia przez kandydata / kandydatkę autorskiego planu naprawczego dla Szpitala lub jego restrukturyzacji.
Bogdan Udzik (-)
(pierwszy przewodniczący Rady Miejskiej w Jarocinie po odrodzeniu samorządu terytorialnego w roku 1990, współtwórca „Gazety Jarocińskiej”, sędzia w stanie spoczynku)
Do wiadomości:
- Lidia Czechak, Poseł na Sejm
- Beata Silińska, Prezes Zarządu Szpitala w Jarocinie
- Mariusz Stolecki, Starosta Powiatu Jarocińskiego
- Zarząd Powiatu Jarocińskiego
- Radni Powiatu Jarocińskiego
- Komisja Zdrowia Rady Powiatu Jarocińskiego
- Urszula Wyremblewska-Korzyniewska, Burmistrz Jarocina
- Radni Rady Miejskiej w Jarocinie
- Michał Surma, Burmistrz Żerkowa
- Radni Miasta i Gminy Żerków
- Bartosz Banaszak, Burmistrz Jaraczewa
- Radni Miasta i Gminy Jaraczewo
- Paweł Wyremblewski, Wójt Gminy Kotlin
- Radni Gminy Kotlin
- Gazeta Jarocińska
- jarocińska.pl
Co sądzicie o sprawie? Czekamy na merytoryczne komentarze.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.