Archiwizacja a RODO - podstawowe wymagania
Przechowywanie dokumentów zawierających dane osobowe budzi wiele wątpliwości. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z obowiązku zabezpieczenia ich przed wyciekiem, jednak nie wszyscy wiedzą, jak osiągnąć ten cel. Ponadto ustawodawca zobowiązuje do:
- wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za przetwarzanie i zabezpieczenie danych,
- usunięcia danych, gdy tylko przestaną być wymagane,
- usunięcia danych na żądanie osoby, której dotyczą (przy czym mowa wyłącznie o dokumentach niewymagających archiwizacji, a nie na przykład o aktach osobowych pracowników),
- zabezpieczenia dokumentów w taki sposób, aby nie miały do nich dostępu osoby trzecie.
Szafy, regały i meble zgodne z RODO - chwyt marketingowy?
W sklepach z szafami, regałami czy w ogóle meblami do archiwum można znaleźć osobne kategorie, które zatytułowane są zwykle “zgodne z RODO”. Rozporządzenie nie przewiduje jednak szczegółowych rozwiązań w zakresie parametrów mebli. Innymi słowy, nie znajdziemy w nim informacji dotyczących tego, czym powinna cechować się szafa, w której można przechowywać dokumenty zawierające dane osobowe. Meble zgodne z RODO to częste hasło reklamowe, które ma znaczenie wyłącznie marketingowe. Z drugiej strony, jeśli meble rzeczywiście posiadają odpowiednie parametry, warto zakupić je do firmowego archiwum. Zawsze jednak czytajmy opisy, a nie wyłącznie nagłówki.