Zrobią ponad 800 otworów w naszej ziemi. Ważne badania pod budowę S11

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Internauta jarocinska.pl

Zrobią ponad 800 otworów w naszej ziemi. Ważne badania pod budowę S11 - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
14
zdjęć

Zrobią ponad 800 otworów w naszej ziemi. Ważne badania pod budowę S11 | foto Internauta jarocinska.pl

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościWarszawska firma prowadzi badania geologiczne i geofizyczne gruntów na naszym terenie. Działania mają związek z przygotowaniem do budowy S11 z Kórnika do Ostrowa Wlkp. Zapytaliśmy drogowców o szczegóły.
reklama

W kilku punktach Ziemi Jarocińskiej w ostatnich tygodnia pojawiły się kilkuosobowe ekipy, wyposażone w samochody terenowe i specjalistyczny sprzęt do pobieranie próbek glebowych. Ich aktywność nie umknęła uwadze naszych mieszkańców. W ostatnich latach bywało, że podobne działania - w przypadku przygotowań do CPK - budziły zaniepokojenie i opór ze strony właścicieli gruntów. Tym razem badania odbywają się bez zakłóceń.   

Projekt trwających robót zatwierdził we wrześniu tego roku Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Samorządy nie wniosły sprzeciwu, podobnie jak właściciele nieruchomości. Poza jednym z dzierżawców z gminy Dobrzyca, którego  - jak czytamy w dokumentach - nie uznano za stronę w postępowaniu. 

reklama

Jak wyjaśnia w odpowiedzi na nasze pytania poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - to badania geologiczne oraz geofizyczne w ramach prac przygotowawczych dla budowy drogi ekspresowej Kórnik - Ostrów Wielkopolski. Wykonuje je firma HPC POLSKA S.A. z siedzibą w Warszawie. Zadanie - podobnie jak budowa brakujących odcinków S11 - podzielono na dwa odcinki A - Kórnik - Jarocin i B - Jarocin - Ostrów Wlkp. 

Zakres prac geologicznych obejmuje - jak czytamy w dokumentach “wykonanie 874 otworów o głębokości od 3,0 m do 20,0 m p.p.t., o łącznym metrażu 688 mb. 

Po co prowadzone są badania?  

Jak tłumaczą drogowcy celem badań geofizycznych jest wstępne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych za pomocą tomografii elektrooporowej. Zebrane dane mają zostać wykorzystane w celu “zoptymalizowania badań podłoża obejmujących wiercenia i sondowania na potrzeby przedmiotowej inwestycji drogowej”. 

- Badania geofizyczne w zakresie rozpoznania geologicznego dostarczą danych, które poprzez ciągły charakter obrazowania podłoża gruntowego umożliwią opracowanie modelu geologicznego oraz określenie miejsc występowania anomalii (tj. miejsc wyróżniających się w topografii terenu, zagłębień bezodpływowych oraz obszarów z potencjalnym występowaniem niekorzystnych gruntów organicznych). Wyniki badań geofizycznych wraz z metodyką zostaną przedstawione w Dokumentacji badań geofizycznych - uściśla Alina Cieślak, rzecznik prasowy w poznańskim oddziale GDDKiA. 

reklama

Prowadzone wiercenia i sondowania, mają na celu przede wszystkim pozyskanie informacji o budowie podłoża gruntowego oraz poziomów zalegania wody gruntowej na terenie planowanej inwestycji. Mają też pomóc drogowcom w określeniu nośności podłoża, a także własności gruntów oraz parametrów fizyczno - mechanicznych. To niezwykle ważne przed etapem projektowania. 

Akcja polega na wykonaniu otworów wiertniczych, z których osoba sprawująca dozór geologiczny wykonuje opis makroskopowy (możliwy do zaobserwowania gołym okiem - red.) i klasyfikację gruntów, zgodnie z obowiązującymi normami. W trakcie wykonywania wiercenia, pobierane są próby do szczegółowych badań laboratoryjnych. Otwory badawcze po wykonaniu, opróbowaniu i zakończeniu obserwacji są likwidowane, tzn. zasypywane wcześniej uzyskanym urobkiem - tłumaczy Alina Cieślak.

reklama

GDDKiA informuje, że całkowite zakończenie prac geologicznych i geofizycznych w związku z pracami przygotowawczymi dla budowy drogi ekspresowej Kórnik - Ostrów Wielkopolski “przewiduje się na drugą połowę 2026 roku”. 

- Wykonawca będzie starał się zrealizować badania przed wiosennym zasiewem. Zaznaczam, że podany termin jest orientacyjny ze względu na wielkość obszaru obejmującego badania, a przede wszystkim możliwości realizacji zadań z zachowaniem szczególnej ostrożności, w sposób nie zaburzający wegetacji roślin oraz nie generujący znacznych zniszczeń w uprawach. W związku z powyższym część prac będzie przeprowadzona dopiero po zakończeniu zbiorów  - dodaje nasza rozmówczyni.

W 2026 roku przetargi na S11 Kornik - Jarocin - Ostrów Wlkp. 

Dyrekcja poznańskiego oddziału zapowiada, że jeszcze w przyszłym roku zamierza ogłosić przetargi dla wykonawców obu oczekiwanych odcinków.

- Jeśli mówimy o odcinkach S11 Kórnik-Jarocin i Jarocin-Ostrów, czyli mających połączyć obwodnice Kórnika, Jarocina i Ostrowa, robimy wszystko, żeby w przyszłym roku uzyskać decyzje środowiskowe, bo to jest warunek niezbędny do tego, aby ogłosić przetargi na realizacje. Na tych wyznaczonych wstępnie przebiegach już trwają badania geologiczne, jeśli uzyskamy zgody, ruszą rozpoznawcze badania archeologiczne i zrobimy wszystko, żeby na koniec przyszłego roku ogłosić postępowania przetargowe. To jest w sumie ponad 100 kilometrów dlatego to będzie kilka postępowań - mówił Patryk Kosicki, dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA w trakcie ubiegłotygodniowego Regionalnego Forum Gospodarczego, które odbyło się w Jarocinie.

reklama

Aktualne szacowane koszty budowy obu odcinków S11 to około 5,5 mld złotych. Cała trasa szybkiego ruchu ma być dostępna dla kierowców w 2031 roku. 

SONDA

Czy Twoim zdaniem uda się do 2029 roku zbudować S11 na odcinku Kórnik - Jarocin?

Zagłosowało 1448 osób
Zagłosuj
Głosy można oddawać od 17.09.2025 od godz 11:31
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo