Jednorazowe świadczenie w wysokości 2 080 zł albo 1 300 zł, które ma zrekompensować utratę przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy osób prowadzących działalność jeżeli miały one przestój w następstwie COVID - 19.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać ze wsparcia?
Przedsiębiorca otrzyma świadczenie postojowe w wysokości 2 080 zł jeśli:
1. Rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 lutego 2020 r. (nie zawiesił działalności) i przychód, który uzyskał w miesiącu przed miesiącem, w którym złożyłeś wniosek o świadczenie postojowe:
-
był o co najmniej 15% niższy od przychodu, który uzyskał w miesiącu poprzedzającym
nie przekroczył kwoty wyliczonej jako 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.
2. Rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 lutego 2020 r., ale zawiesił ją po 31 stycznia 2020 r. i przychód, który uzyskał w miesiącu przed miesiącem, w którym złożyłeś wniosek o świadczenie postojowe, nie przekroczył kwoty wyliczonej jako 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.
3. Nie ma innego tytułu do ubezpieczeń społecznych.
4.Mieszka na terytorium Polski i jest obywatelem RP lub ma prawo czasowego lub stałego pobytu na terytorium RP.
Świadczenie postojowe w wysokości 1 300 zł otrzyma przedsiębiorca jeśli:
1. Rozlicza podatek kartą podatkową oraz jesteś zwolniony z opłacania podatku VAT.
2 Nie ma innego tytułu do ubezpieczeń społecznych.
3.Mieszkasz na terytorium Polski i jesteś obywatelem RP lub masz prawo czasowego lub stałego pobytu na terytorium RP.
Środki finansowe 2 080 zł albo 1 300 zł, jednorazowo zostaną wpłacone na rachunek bankowy.
-
Jednorazową wypłatę otrzymasz na rachunek bankowy.
Jak złożyć wniosek?
-
Wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.
Wniosek możesz przekazać:
za pośrednictwem poczty
osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS)
Jeśli ZUS będzie miał jakiekolwiek wątpliwości dotyczące wniosku skontaktuje się ze składającym e- mailem lub telefonicznie. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie świadczenie postojowe wpłynie na konto.
Decyzja odmowna w sprawie świadczenia postojowego będzie zamieszczona na Platformie Usług Elektronicznych ZUS lub zostanie przesłana za pośrednictwem poczty.
Kontrakt telefoniczny:
-
W dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7.00 – 15.00 pod numerami telefonu:
tel. 22 290 87 02
tel. 22 290 87 03
W dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7.00-18.00 pod numerem ogólnopolskiej infolinii
tel. 22 560 16 00 - wybierz „0” (połączysz się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, a następnie wybierz temat rozmowy 7 - wsparcie dla przedsiębiorców).