Tym razem dobre informacje. Również dla nas. „Ratujmy rynek” - akcja „Gazety Jarocińskiej” i portalu jarocinska.pl zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie Stowarzyszenia Gazet Lokalnych.
Nagrodę odebrała Beata Frąckowiak - Piotrowicz (na zdjęciu z lewej), redaktor naczelna jarocinska.pl i główna pomysłodawczyni przedsięwzięcia.
Akcja „Ratujmy rynek” jest prowadzona od kilku lat. Powstała w odpowiedzi na propozycję władz Jarocina, by w ramach „rewitalizacji” umożliwić parkowanie i przejazd przez centrum miasta.
Nominację w konkursie SGL otrzymał także film zrealizowany przez Magdalenę Sobczak i portal jarocinska.pl
Spośród innych tytułów wydawanych przez Południową Oficynę Wydawniczą nominacje otrzymała „Gazeta Krotoszyńska” za „Piątkę dla Gazety” i „Życie Pleszewa” za akcję „Piątka dla Życia”.
Akcję „Ratujmy Rynek” rozpoczęła dziennikarka „Gazety Jarocińskiej” Beata Frąckowiak-Piotrowicz już w 2011 r., kiedy ówczesny burmistrz Jarocina zaproponował otwarcie rynku dla ruchu samochodów. Do tej pory obszar ten był wyłączony z ruchu komunikacyjnego i służył za deptak oraz miejsce różnych imprez, wystaw i ogródków piwnych. „Gazeta Jarocińska” publikowała artykuły z pomysłami, jak rynek można zagospodarować, stworzyła listę protestacyjną, na którą mogli się wpisywać mieszkańcy miasta. Dla rozpowszechnienia idei nasi dziennikarze założyli i prowadzili stronę na facebooku „Ratujmy Rynek”. Ostatecznie władze zrezygnowały z tego pomysłu.
Nowy burmistrz powrócił jednak do niego w lutym 2014 r. Wówczas ponownie dziennikarze „Gazety Jarocińskiej” postanowili zaprotestować przeciw decyzjom podejmowanym bez udziału mieszkańców miasta, traktując rynek jako dobro wszystkich jarociniaków. Na łamach gazety ukazały się artykuły, komentarze, wywiady z architektami. W redakcji zorganizowano kilka spotkań z mieszkańcami. Stworzono na nich „bank pomysłów” zrewitalizowania rynku, przedstawiany systematycznie w naszym czasopiśmie. Ożywiono stronę na facebooku „Ratujmy Rynek”, gdzie wszyscy zainteresowani problemem mogli się wypowiadać i dodawać własne opinie. Do akcji włączyło się stowarzyszenie prowadzące jarocińskie kino, w którym pokazano film o dużych aglomeracjach, stawiający pytania dotyczące wszystkich miast. Na początku kwietnia jeden z radnych (z ugrupowania, które w poprzedniej kadencji chciało ruchu na rynku) przedłożył na sesji propozycję podjęcia uchwały w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego dotyczącego działań mających na celu rewitalizację Rynku i Osiedla Stare Miasto. Redaktorzy gazety włączyli się w opracowywanie referendalnych pytań i przygotowanie plakatów informacyjnych. Referendum odbyło się 25 maja razem z wyborami do Europarlamentu. 86% mieszkańców, którzy w nim uczestniczyli, nie chciało ruchu na rynku. Jednak wynik ten nie był wiążący dla władz miasta ze względu na niską frekwencję. Mimo tego podjęto decyzję o niewprowadzaniu ruchu samochodowego na jarociński rynek. Burmistrz uznał, że głos ponad 8 tys. osób jest dla niego ważny.