Jarocin. E-skierowanie. Od dzisiaj (8 stycznia 2021) lekarze obowiązkowo będą musieli korzystać z e-skierowań. Rozwiązanie ma pomóc skrócić kolejki od lekarzy specjalistów.
Już od dzisiaj (8 stycznia) lekarze z przychodni oraz poradni finansowanych przez NFZ będą musieli wystawiać e-skierowania. Pomysł nie jest wcale nowy, ponieważ już w październiku 2019 roku rozpoczęły się pierwsze pilotażowe działania tego systemu, z którego przez rok korzystała ponad połowa placówek w Polsce. Od teraz będzie korzystała każda.
Celem wprowadzenia obowiązkowych e-skierowań jest skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów. Teraz do zapisu na wizytę w poradni specjalistycznej wystarczą jedynie podany przez telefon 4-cyfrowy kod oraz numer PESEL.
Warto pamiętać, że z e-skierowaniem możemy zapisać się tylko do jednej placówki.
Jak działa e-skierowanie?
Działanie tego systemu jest bardzo podobne do działającej już od pewnego czasu e-recepty. Informacje o wystawionych skierowaniach pacjenci beda otrzymywać drogą elektroniczną za pomocą e-maila lub SMS-a.
Aby odebrać e-skierowanie można tradycyjnie odebrać wydruk informacyjny poradni, ale można to również zrobić za pomocą Internetowego Konta Pacjenta - należy tam podać adres e-mail oraz numer telefonu. Gdy to zrobimy, otrzymamy SMS z czterocyfrowym kodem lub e-mail z plikiem PDF.
- Z e-skierowaniem o wiele prostsze stanie się zapisanie na zlecone świadczenie medyczne. Wystarczy zadzwonić do poradni podając numer PESEL oraz kod skierowania. Nie trzeba już osobiście zjawiać się w placówce. Tym bardziej, że znika obowiązek dostarczenia papierowego druku w ciągu 14 dni od rejestracji - czytamy w komunikacie Zespołu Komunikacji Społecznej.
Nadal jednak będzie możliwość przyjścia do poradni i zapisania się osobiście. W takim przypadku pacjent będzie musiał podać kod e-skierowania z numerem PESEL lub pokazać plik PDF na telefonie.
E-skierowania będą obowiązkowo wystawiane na:
- świadczenia specjalistyczne (z wyjątkiem logopedii),
- leczenie szpitalne,
- badania medycyny nukleranej,
- tomografię komputerową,
- rezonans magnetyczny,
- badania endoskopowe,
- badania echokardiograficzne płodu.
Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?
Konto można założyć na stronie www.pacjent.gov.pl i klikając przycisk „Zaloguj sie”. Następnie wybieramy jedną z dostępnych opcji:
- Profil zaufany,
- e-dowód,
- bankowość internetowa, jeśli bank daje taką opcję.
Po zalogowaniu wchodzimy w „Moje konto” i wpisujemy tam numer telefonu i/lub adres e-mail, a następnie zapisujemy. Od tego momentu skierowania będą przychodzić SMS-em lub na naszą skrzynkę mailową. W ten sposób będziemy mieli również dostęp do przebiegu naszego dotychczasowego leczenia oraz skierowań, zwolnień i recept.