reklama

Hulajnogi elektryczne pod lupą. Policja bije na alarm

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: materiały KWP Poznań

Hulajnogi elektryczne pod lupą. Policja bije na alarm - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
6
zdjęć

To urządzenie ma kontrolować prędkość hulajnóg. Policja już je testuje | | foto materiały KWP Poznań

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościWracamy do tematu, który wciąż budzi ogromne emocje. W ubiegłym tygodniu pisaliśmy na temat młodzieży poruszającej się w centrum Jarocina hulajnogami elektrycznymi z niedozwoloną prędkością. W odpowiedzi otrzymaliśmy od czytelnika nagranie, na którym widać mężczyznę jadącego hulajnogą z prędkością czterokrotnie wyższą niż dopuszczalna. W nasze ręce trafiły również policyjne statystyki, które nie pozostawiają złudzeń – problem narasta i staje się realnym zagrożeniem dla zdrowia i życia, zarówno użytkowników hulajnóg, jak i przypadkowych przechodniów. Policja chce temu zaradzić.
reklama

109 kolizji, 69 wypadków. Jedna ofiara śmiertelna

Policyjne dane są alarmujące. W naszym regionie w pierwszym półroczu 2025 roku doszło do 109 kolizji i 69 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Główne przyczyny to nadmierna prędkość i nieustąpienie pierwszeństwa. W wyniku tych zdarzeń jedna osoba straciła życie, a 58 odniosło obrażenia.

Do kolejnego niebezpiecznego zdarzenia doszło pod koniec lipca w Sobiesiernie w powiecie wrzesińskim.

- 12-latek przewrócił się jadąc bez kasku i doznał urazu głowy - czytamy na profilu Ratownictwo Medyczne Września.

Na miejsce wezwano Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, które przetransportowało dziecko do szpitala w Poznaniu. Chłopiec miał dużo szczęścia, nie skończyło się dramatycznie.

reklama


Nowe rozwiązanie: policyjna hamownia na hulajnogi

W odpowiedzi na rosnącą liczbę wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg, w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu zaprezentowano nowoczesne narzędzie - mobilną hamownię. Urządzenie to pozwala funkcjonariuszom szybko i precyzyjnie sprawdzić parametry techniczne hulajnóg oraz rowerów elektrycznych.

- Policjanci od mieszkańców coraz częściej otrzymują zgłoszenia dotyczące elektrycznych jednośladów. Najczęściej dotyczą one przekroczenia prędkości, z którą ich użytkownicy się poruszają. Tzw. hamownia pozwoli policjantom szybko skontrolować, czy hulajnoga lub rower elektryczny nie rozwijają zbyt dużej prędkości - informuje Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu.

Sprzęt zaprezentowała firma z Holandii, gdzie podobne rozwiązania są już powszechnie stosowane przez służby drogowe. Zanim jednak mobilna hamownia zostanie wprowadzona do codziennego użytku, musi przejść proces legalizacji i uzyskać odpowiednie dopuszczenia. Tylko wtedy wyniki pomiarów będą mogły stanowić podstawę do wystawiania mandatów oraz dowód w postępowaniach sądowych. Na razie funkcjonariusze z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu jako pierwsi testują urządzenie. 

reklama

- Legalność wykorzystania takiego urządzenia, z uwagi na obowiązujące przepisy dotyczące postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym także przed sądem, nie może budzić żadnych wątpliwości - wskazują poznańscy funkcjonariusze.

Jak bezpiecznie jeździć na hulajnodze elektrycznej? Zasady, które musisz znać! 

Przypominajmy, że dozwolona prędkość jazdy na hulajnodze elektrycznej wynosi 20 km/h. 
    • od osób w wieku od 10 do 18 roku życia wymagana jest karta rowerowa lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1, T.
    • od osób które ukończyły 18 lat nie wymaga się uprawnień.
    • dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się urządzeniem transportu osobistego jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany także:
    • korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
    • korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h,
    • sygnalizować kierunkowskazem, a w przypadku jego braku przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu,
    • zachować bezpieczny odstęp – nie mniejszy niż 1 metr przy wyprzedzaniu wybranych uczestników ruchu drogowego (rower, wózek rowerowy, motorower, motocykl, hulajnoga elektryczna, UTO - Urządzenie Transportu osobistego; UWR - Urządzenie Wspomagające Ruch np. wrotki, rolki; hulajnoga zwykła, kolumna pieszych).

reklama

W przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący może wyjątkowo korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h z zachowaniem następujących zasad:
    • jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
    • zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.

SONDA

Czy Ty lub ktoś z twoich najbliższych miał niebezpieczną sytuację związaną z użytkownikami hulajnóg?

Zagłosowało 287 osób
Zagłosuj
Głosy można oddawać od 06.08.2025 od godz 13:23
reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo