reklama

Użytkownicy głośnych motocykli i samochodów zmorą mieszkańców Jarocina

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Materiały policji

Użytkownicy głośnych motocykli i samochodów zmorą mieszkańców Jarocina - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
6
zdjęć

Policjanci z Gostynia, Środy Wielkopolskiej, Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego na co dzień mają do dyspozycji sprzęt kontrolno – pomiarowy (sonometr) umożliwiający dokonywanie pomiaru poziomu głośności dźwięku na podstawie pomiaru poziomu ciśnienia akustycznego. Czy i kiedy taki sprzęt trafi do jarocińskich funkcjonariuszy? Nie wiadomo | foto Materiały policji

Udostępnij na:
Facebook
WiadomościMieszkańcy Jarocina zmagają się z nocnym i wieczornym hałasem generowanym przez motocykle i samochody z nierzadko zmodyfikowanymi układami wydechowymi. - Najgorzej jest latem w  weekend bo nie można nawet okna otworzyć, dzieci budzą się w nocy, płaczą. Kierowcy ruszają z piskiem opon, inni z dużą prędkością - mówi zaniepokojona mieszkanka centrum Jarocina. Domagają się skutecznej interwencji ze strony policji. A ta ma problem, bo są braki...
reklama

Mieszkańcy Jarocina mają dość ryku silników i nocnych wyścigów

Coraz więcej osób skarży się na uciążliwy hałas dobiegający z centrum Jarocina w godzinach nocnych. Największym problemem okazują się być motocykle oraz samochody, nierzadko stare z przerobionymi układami wydechowymi, które generują głośny ryk silnika.

- Najgorzej jest latem, zwłaszcza w weekendy. Nie można nawet otworzyć okna, dzieci się budzą w środku nocy, płaczą. Motory i auta ruszają z piskiem opon, często z dużą prędkością

- mówi zaniepokojona mieszkanka jednego z bloków w Jarocinie.

Podobne sytuacje jak wskazują mieszkańcy  dzieją się w innych częściach Jarocina:

  • skrzyżowanie przy stacji Sheel,
  • Wodna i Śródmiejska,
  • Wrocławska od Basińskiego,
  • Targowa, Polna,
  • przy galerii Multishop,
  • Kilińskiego, Konstytucji 3 Maja,
  • Bema, Piaskowa, Solidarności,
  • Warciana, Dąbrowskiego (przy Kauflandzie),
  • osiedle 1000-lecia, Wojska Polskiego,
  • Św. Ducha, Niedźwiedzińskiego, Paderewskiego.  
- Palenie gumy słyszę w nocy prawie codziennie. Prawdopodobnie na rondzie Jarocińskich Latających Kompanii. Mam dosyć blisko, a w nocy dźwięk się niesie. I nikt z tym nic nie robi, policja pewnie profilaktycznie jest na drugim końcu miasta

reklama

- napisał internauta na jednej z jarocińskich grup na Facebooku. Kierowcy, często bezkarnie, testują osiągi swoich maszyn, czasami zamieniając ulice w tor wyścigowy.

- To nie do wytrzymania.  Nie da się spać. Czy zgłaszaliście to gdzieś? Może policja się tym zajmie? - pyta internautka na Facebooku. 

Jarocińscy policjanci nie posiadają sonometru

Jak informuje asp. sztab. Agnieszka Zaworska, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Jarocinie, funkcjonariusze są świadomi problemu, ale... nie posiadają specjalistycznego sprzętu do pomiaru poziomu hałasu (dB)  tzw. sonometru.  

- Każde zgłoszenie traktujemy poważnie. Nie są one częste, ale zazwyczaj dotyczą konkretnych miejsc, jak np. parking przy Multishopie. Tam pojawia się hałas, szczególnie w godzinach wieczornych i nocnych. Przeprowadzane są kontrole, legitymujemy sporo osób. Z tego co wiem, sytuacja nieco się uspokoiła, ale trudno powiedzieć, na jak długo

reklama

- podkreśla asp. sztab. Agnieszka Zaworska. Inne miejsca, które mieszkańcy wskazują policji jako problematyczne, to m.in. parking przy ul. Kasztanowej, a także ronda przy ul. Glinki  - chodzi o nadmierną prędkość i głośną jazdę. Zgłoszenia wpływają zarówno telefonicznie, jak i przez Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa.

- Jeśli zgłoszenie pojawia się w systemie, policjanci mają obowiązek co najmniej pięciokrotnej weryfikacji danego miejsca - wyjaśnia asp. sztab. Agnieszka Zaworska. - Najczęściej mieszkańcy informują nas, o jakich godzinach dochodzi do zakłóceń. Niestety, bywa tak, że kiedy patrol dociera na miejsce kierowcy już zdążyli się oddalić - dodaje.

reklama

 Jeśli chodzi o pomiar prędkości, policja dysponuje odpowiednim sprzętem i kontrole są regularnie prowadzone - również wśród motocyklistów.

 - Jeżeli zatrzymany pojazd nie nosi śladów przeróbek, jest zgodny z wpisami w dowodzie rejestracyjnym i posiada aktualne badania techniczne, to w praktyce nie mamy podstaw do dalszego działania

- podkreśla. Inaczej jest w przypadku widocznych modyfikacji.

- Jeśli np. układ wydechowy wygląda na zmieniony, możemy skierować pojazd na dodatkowe badania techniczne i zobowiązać właściciela do ich wykonania - precyzuje rzecznik.  Jak dodaje w tym roku policjanci zatrzymali dwa dowody rejestracyjne.

Niedawno gostyńska policja pochwaliła się działaniami wymierzonymi w hałasujące pojazdy. Tam mundurowi posiadają odpowiedni sprzęt. 

reklama

- Policjanci skontrolowali 6 motorowerów, 1 motocykl, 1 samochód osobowy. Jeden  z kierowców otrzymał 1000 zł mandatu oraz  zatrzymany został dowód rejestracyjny należącego do niego pojazdu w związku z przeróbkami nadwozia oraz kołami wystającymi poza obrys nadwozia.  Z kolei 5 kierowcom zatrzymano dowody rejestracyjne w związku z nadmiernym hałasem (dopuszczalny poziom hałasu to 94 dB) oraz niewłaściwym oświetleniem pojazdu - mówi kom. Monika Curyk, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu.

Policjanci z Gostynia, Środy Wielkopolskiej, Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego na co dzień  mają do dyspozycji sprzęt kontrolno – pomiarowy (sonometr) umożliwiający dokonywanie pomiaru poziomu głośności dźwięku na podstawie pomiaru poziomu ciśnienia akustycznego. Czy i kiedy taki sprzęt trafi do jarocińskich funkcjonariuszy? Póki co - nie wiadomo.

Rozwiń

Jakie kary grożą za przekroczenie dozwolonego hałasu?

W Polsce przepisy dotyczące hałasu w pojazdach są ściśle określone. Maksymalna dopuszczalna głośność wydechu samochodu osobowego nie może przekraczać:

93 dB w autach benzynowych
96 dB w autach z silnikiem diesla
94 dB w motocyklach z silnikiem mniejszym niż 125 cm³
96 dB w motocyklach z silnikiem większym niż 125 cm³

Jazda pojazdem, który nie spełnia warunków technicznych, stanowi wykroczenie. To wyczerpuje czyn opisany w art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Przewiduje on mandat karny wynoszący do 3000 zł.. Najpoważniejszą konsekwencją dla osób modyfikujących układ wydechowy jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Dokument ten można odzyskać dopiero po przywróceniu pojazdu do stanu zgodnego ze homologacją fabryczną. 

Wpływ hałasu  na zdrowie 

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), poziom hałasu nocnego przekraczający 40 dB może poważnie zakłócać sen, a długotrwała ekspozycja prowadzi do stresu, problemów z sercem, obniżonej odporności i zaburzeń koncentracji u dzieci. Psycholodzy alarmują: chroniczny hałas nocny wpływa negatywnie nie tylko na samopoczucie, ale realnie obniża jakość życia mieszkańców.
Alan Grinde z Instytutu Ekologii Akustycznej z Warszawy zwrócił uwagę, że problem hałasu to nie tylko uciążliwość akustyczna, ale przede wszystkim realne zagrożenie dla życia i zdrowia fizycznego i psychicznego. Zaznaczył, iż szacuje się, że w Unii Europejskiej rocznie przedwcześnie umiera 11 tys. osób ze względu na choroby serca, które rozwinęły się wskutek ekspozycji na hałas.

- Najlepszym obecnie rozwiązaniem technologicznym do walki z hałasem są kamery dźwiękowe, które są już stosowane w wielu miastach Unii Europejskiej - wskazał na portalu warszawa.naszemiasto.pl. Urządzenie ma kamerę wideo i mikrofony ustawione w trzech kierunkach, co pozwala na precyzyjne wychwytywanie dźwięku z otoczenia i identyfikację jego źródła, np. nadmiernie hałasujących pojazdów. Grinde zaapelował do władz miasta Warszawy o zakup takich urządzeń, aby już teraz policja mogła kontrolować pojazdy, zanim wprowadzone zostaną przepisy umożliwiające pełną automatyzację wystawiania mandatów. Do tego czasu to policja może kontrolować sfotografowane pojazdy niespełniające norm dźwiękowych w ramach "kontroli następczej".

Uchwała antyhałasowa możliwa także w Jarocinie?

Poznań to pierwsze miasto w Polsce, które wprowadziło tzw. „uchwałę antyhałasową” w listopadzie 2016 r.  Z kolei 26 lutego 2025 r. Rada Miasta Krakowa przyjęła analogiczną uchwałę, wzorowaną na poznańskim rozwiązaniu.  Jej postanowienia są bardzo proste: od godziny 22 do 6 nad ranem zabrania publicznego użytkowania instalacji i urządzeń, które powodują hałas. Podstawę prawną stanowi dla niej Ustawa Prawo Ochrony Środowiska (POŚ), a konkretnie artykuł 157, w którym czytamy, że rada gminy może, w drodze uchwały, ustanawiać ograniczenia co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko. Co jeszcze daje „uchwała antyhałasowa? Ułatwia interwencje służb - Straż Miejska i Policja nie muszą czekać na zgłoszenie konkretnego mieszkańca (art. 51 Kodeksu wykroczeń) i mogą reagować od razu, również anonimowo.

Czy Jarocin zdecyduje się na podobne kroki? Zapytaliśmy o to wiceburmistrza Jarocina Radosława Żyto. 

- Jest to kwestia egzekwowania prawa, a nie ustanawiania prawa, tym bardziej, kiedy nie mamy Straży Miejskiej w Jarocinie - podkreślił wiceburmistrz Jarocina. -Jak jestem od maja w urzędzie było wiele takich zgłoszeń dotyczących nocnych hałasów i każd z nich przekazywałem policji - dodał.

Co myślicie o sprawie? Czekamy na merytoryczne komentarze i udział w sondzie. 

SONDA

Czy uważasz, że głośne samochody i motocykle to duży problem w Jarocinie?

Zagłosowało 78 osób
Zagłosuj
Głosy można oddawać od 30.07.2025 od godz 15:33
reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo