Czytelnicy ostrzegają przed fałszywymi mailami
Do naszej redakcji zgłosiło się kilku czytelników, którzy chcieli ostrzec innych przed nową metodą oszustwa. Wszyscy podkreślali, że otrzymali wiadomość e-mail rzekomo od Polskiej Grupy Energetycznej, informującej o zwrocie nadpłaty za prąd. Treść maila brzmiała:
„Podczas naszego półrocznego przeglądu zużycia energii (za okres 6 miesięcy) stwierdziliśmy rozbieżność w zastosowanych stawkach. Część rozliczeń została naliczona w oparciu o inną taryfę niż odpowiadająca Państwa rzeczywistemu profilowi zużycia. Zgodnie z procedurą wewnętrzną dokonaliśmy automatycznego przeliczenia salda i ustaliliśmy zwrot nadpłaconej kwoty, powiększony o należne odsetki ustawowe. Kwota zwrotu 279,29 zł + odsetki 6,12 PLNPrzelew zostanie zrealizowany w ciągu 2-3 dni roboczych po potwierdzeniu aktualności danych rachunku bankowego. Aby sfinalizować zwrot, prosimy o weryfikację danych w panelu klienta”.
Graficznie korespondencja nawiązuje do tej, używanej przez PGE, co może wprowadzać w błąd.
Fałszywe maile o „zwrocie nadpłaty”. Uważaj, to oszustwo!
Po kliknięciu w przycisk „Zweryfikuj dane” ofiara zostaje przekierowana na fałszywą stronę internetową, do złudzenia przypominającą prawdziwą witrynę PGE. Wprowadzenie danych karty bankowej kończy się utratą pieniędzy zamiast ich zwrotu.Jedna z mieszkanek Jarocina, która otrzymała tego typu korespondecję przyznała, że coś wzbudziło jej niepokój.
- Kliknęłam w adres maila i okazało się, że pochodził z dziwnego konta, zupełnie niezwiązanego z PGE. To mnie uratowało przed stratą pieniędzy - mówi kobieta.
Eksperci alarmują, że to klasyczny przykład phishingu – metody, w której przestępcy podszywają się pod znane instytucje i wyłudzają dane. Po kliknięciu w link ofiara trafia na fałszywą stronę do złudzenia przypominającą witrynę PGE. Wprowadzenie danych karty bankowej kończy się kradzieżą środków.
PGE ostrzega swoich klientów przed oszustwem
Także PGE na swojej stronie ostrzega klientów przwed kolejną kampanią phishingową: „Kliknięcie w link i podanie danych może skutkować utratą pieniędzy. Oszuści podszywają się pod naszą spółkę i rozsyłają fałszywe wiadomości e-mail o rzekomej nadpłacie za prąd”.
Gdzie zgłaszać podejrzane wiadomości?
Funkcjonariusze jarocińskiej policji poinformowali, że na razie nie odnotowali zgłoszeń dotyczących tego oszustwa. Jeśli jednak otrzymamy taką wiadomość, należy zgłosić ją do odpowiednich służb – najłatwiej zrobić to poprzez formularz na stronie incydent.cert.pl.
- Sprawdziłam w internecie, gdzie wysłać i jak to zrobić, i wysłałam maila do CERT Polska. W odpowiedzi otrzymałam odpowiedź: „Każde zgłoszenie jest istotne, ponieważ daje nam pełniejszy obraz cyberbezpieczeństwa Polski. Państwa działania mają realny wpływ na bezpieczeństwo internetu i pomagają skuteczniej ostrzegać innych przed zagrożeniami”.
CZYTAJ TAKŻE:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.