Temat, który odnosi się do formalnej cechy kompozycji prezentowanych obrazów stanowi jednocześnie osnowę dla przedstawienia dwóch odmiennych rodzajów wrażliwości i wizualności.
Obrazy Egona Fietke to dekoracyjne, unieruchomione w symetrycznej konwencji, zarazem wewnętrznie pulsujące i mieniące się abstrakcyjnymi i przedstawiającymi wzorami kompozycje. Przypominają swymi dywanowymi układami kolorowe makatki. Jedyna w tym zestawie monumentalna praca Czarnobyla, chociaż również oparta na osiowej strukturze, posiada zgoła odmienną wymowę. Splątane dynamicznie i uciekające w głąb linie, w centrum układają się w aluzyjne, budzące grozę kształty. Monochromatyzm oraz perspektywiczna głębia stoi w opozycji do optycznej iluzji płaszczyzny kompozycji Fietke. Zestawienie odmiennych w charakterze i wyrazie obrazów, zwraca uwagę na potencjał tkwiący w prostej zasadzie kompozycyjnej, która pozwala na wyrażenie zupełnie odmiennych wizji artystycznych.
Od 2017 r. jarocińskie Muzeum Regionalne buduje kolekcję dzieł sztuki, które powstały przy wykorzystaniu szablonu. Projekt dwukrotnie wsparło finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Regionalne kolekcje sztuki współczesnej”. Dotacja w kwocie 50 tys. zł pozwoliła na zakup pierwszych 16 dzieł. Potencjał kolekcji został zauważony po raz kolejny w 2019 r., kiedy to MKiDN wsparło projekt kwotą 55 tys. zł, a zbiór powiększył się kolejne 18 prac. Dzięki temu Jarocin wzbogacił się o dzieła najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki ulicznej.
W chwili obecnej kolekcja liczy 34 dzieła 9 artystów. Czarnobyl, Monstfur, Dariusz Paczkowski, M-City, Egon Fietke, Simpson, Iwona Zając to twórcy, którzy posiadają znaczące dokonania artystyczne i oficjalnie liczą się w polskim i światowym nurcie street artu. Damian Kwiatkowski (Kfiatek) oraz Kajetan Jagiełka to obiecujący młodzi twórcy, którzy nie mają jeszcze znaczących osiągnięć w sztuce miejskiej, jednak działają aktywnie w tym nurcie i wykazują tendencje do dalszego rozwoju artystycznego.
Powstająca kolekcja dzieł sztuki podtrzymujących konwencję szablonu, budowana jest na bazie murali istniejących w przestrzeni miejskiej Jarocina. Zbiór ten stanowi jedną z nielicznych w Polsce prób gromadzenia spójnych kolekcji złożonych z obiektów malarskich artystów street artowych, a na pewno jedyną w muzeach regionalnych. Na razie jest ona skromna, ale tkwi w niej wielki potencjał i będzie rozbudowywana w przyszłości.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.