Jesteś przedsiębiorcą, złożyłeś wniosek o zwolnienie ze składek na trzy miesiące, ale zapłaciłeś już za marzec - możesz wnioskować do ZUS-u o wypłatę nadpłaconych środków. Są jednak pewne warunki.
18 kwietnia weszły w życie przepisy rozszerzające Tarczę Antykryzysową, w tym zasady dotyczące zwolnienia ze składek. W ramach tej ustawy prawo do zwolnienia z opłacania składek za marzec przysługuje również w przypadku ich opłacenia.
Przedsiębiorca, który złożył wniosek o zwolnienie ze składek za trzy miesiące, czyli za marzec, kwiecień i maj, a opłacił już składkę za marzec, może wnioskować do ZUS-u o wypłatę nadpłaconych środków.
Trzeba jednak pamiętać, że należy to zrobić najpóźniej przed upływem terminu opłacenia składek za kwiecień, czyli odpowiednio przed 10 i 15 maja. Poza tym prowadzący działalność nie może mieć zaległości w ZUS-ie za okresy wcześniejsze.
Jeśli przedsiębiorca nie zawnioskuje o zwrot środków, to nadpłata za marzec rozliczy się na składki za kwiecień. Należy pamiętać, że za kwiecień i maj podlegają zwolnieniu tylko składki jeszcze nieopłacone.
Podobnie sytuacja wygląda z wnioskami o zwrot wcześniejszej nadpłaty, które zostały przekazane najpóźniej w terminie opłacania składek. Takie wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie, nawet jeśli nadpłata została rozliczona na bieżące należności.
Oczywiście, o ile prawo do zwrotu nadpłaty nie uległo przedawnieniu i przedsiębiorca spełnia warunki do zwolnienia z opłacania składek na podstawie Tarczy Antykryzysowej. Prawo do nadpłaty przedawnia się po 5 latach.
- Wniosek o zwrot nadpłaty jest dostępny na stronie ZUS. Może być złożony poprzez Platformę Usług Elektronicznych ZUS, wysłany pocztą lub wrzucony do specjalnych pojemników w placówkach zakładu - informuje Marlena Nowicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Wielkopolsce.
Warto pamiętać, żeby dane we wniosku były poprawne i kompletne, to znaczy, by zawierały dane wnioskodawcy w tym: NIP, REGON lub PESEL. Warto również podać numeru telefonu, co ułatwi kontakt i przyspieszy wyjaśnienie wątpliwych kwestii. Zachęcam do przesłania wniosku elektronicznie, poprzez PUE ZUS.
We wniosku koniecznie należy zaznaczyć, jak mają być zwrócone pieniądze. Preferowany jest zwrot na rachunki bankowe, przy czym ważne jest, aby wskazany we wniosku numer rachunku, był zapisany na koncie płatnika składek w ZUS. W razie zmiany numeru rachunku bankowego, przed złożeniem wniosku o zwrot nadpłaty, płatnik powinien go zaktualizować w ZUS.
Trzeba również pamiętać o własnoręcznym podpisie i pieczątce na wniosku (jeśli płatnik składek posiada). Przy spółkach pod wnioskiem powinny się podpisać osoby wskazane do tego w KRS.
Informację o stanie swoich rozliczeń każdy płatnik może sprawdzić za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych - PUE ZUS.
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.